Kontakt oss

Har du markedsplanen i boks?

Jepp, det er nytt år og nye muligheter, som det heter seg. Er du ansvarlig for salg og markedsføring er sjansen relativt stor for at du ikke er heeelt ferdig med markedsplanen, evt. ikke har begynt, skrekk og gru.

Den gode nyheten er at markedsplanen IKKE trenger å være lang. Den ”dårlige” nyheten er at den så absolutt bør være gjennomtenkt, og sånn sett kanskje er vel så tidkrevende å få landet. Men har du en solid strategi i bunn, bør du raskt kunne fokusere på de konkrete tiltakene, det som skal sikre de gode resultatene i 2017.

Finnes det en perfekt mal for en markedsplan?

Dessverre finnes det ikke én «magisk mal» som passer for alle, det vil variere fra selskap til selskap. MEN- jeg har en smørbrødliste over ting du kan vurdere å sette inn i din plan, plukk og miks som du vil. Uansett er det jo hva du skriver under hver overskrift som avgjør om planen blir god eller ei.

Jeg pleier å dele inn i 3 hovedkategorier, alltid:

1) Hvor er vi? (ca.20% av planen )

2) Hvor vil vi? (ca.10% av planen)

3) Hvordan skal vi komme dit? (ca. 70% av planen)

1)    HVOR ER VI?
Gjør kortfattet rede for nåsituasjonen, gjerne ved grafer og kommentarer.

  • Hvordan er utviklingen i markedet dere opererer i? Hva betyr dette for dere?
  • Salgsutviklingen de siste år, fordelt på produktkategorier/ distrikter eller det som er relevant. Kommenter utviklingen.
  • Markedsandeler og utvikling her, hvis dere har tall på det.
  • Aktuelle analyser: Google analytics, research eller andre evalueringer der har lært av i fjor.

2) HVOR VIL VI?
Uten klare mål er det vanskelig å nå dem! Vær konkret.

  • Budsjettmål, samt kommentarer til det.
  • Øvrige mål, som for eksempel øke kjennskap eller kunnskap, konvertering etc.
  • Hvilke produkter/ tjenester skal vokse mest?

3) HVORDAN SKAL VI KOMME DIT?
Dette er selve markedsplanen. Kommenter spesielt det som skal gjøres annerledes enn i fjor.

Målgrupper og innsikt
Kortfattet beskrivelse av de viktigste du skal nå med kommunikasjonen din i 2017. Les mer om målgrupper HER.

Hva skal vi fortelle?
Hva er det viktigste budskapet du skal formidle i 2017? Du får bare lov å ha ETT hovedbudskap. Du kan få lov ha noen sekundærbudskap også, som kan formidles når de har fattet nysgjerrighet

Medievalg og reklamebudsjett
Hvilke medier skal du være i i 2017. Hvilke skal du ikke være i og hvorfor? Det er naturlig at de digitale mediene får en stor plass på denne sliden.

Verktøy og analyser
Her bør du beskrive selskapets rutiner for (løpende) evaluering av markedsaktiviteter og hvilke verktøy dere vil ta i bruk for å ha beste mulig oversikt.

Innholdsmarkedsføring og databaser!
Det er et MUST i 2017 å ta stilling til hvordan du skal bygge en relasjon til kundene dine. Les mer om databasemarkedsføring (CRM) HER

Salgsarbeidet
Vi må aldri glemme at markedsføring egentlig handler om én ting. Salg. Sørge for at planen også sier noe om salgsarbeidet.

PR/ redaksjonell omtale
Alt for mange glemmer å ta med PR i markedsplanen. Husk at det å få positiv redaksjonell omtale er minst 4 ganger mer verdt enn kjøpt reklame. Legg en plan for hvordan få spalteplass.

Årshjul/ overordnet kampanjeplan
Markedsplanen bør avsluttes (eller startes) med en overordnet oversikt over kampanjene for året. Gjør den gjerne i tabellform, så den blir et oversiktlig og godt verktøy.

Tips! Lag markedsplanen i Powerpoint istedenfor Word, da tvinger du deg selv til å være kortfattet, dessuten er det mye enklere med grafer og bilder.

Lykke til med markedsplanen! Husk at det daglige arbeidet blir så MYE enklere hvis du har en plan du kan følge, så slipper du å ta stilling til de samme tingene igjen og igjen. Dessuten får du bedre resultater hvis du har en god plan.

Ta gjerne kontakt med meg hvis du trenger litt hjelp på veien, det kan lønne seg:-)