Kontakt oss

Nyhetsbrev – hvordan du får bedre resultater

Får du maks verdi fra kundedatabasen din? Ønsker du at kundene skal komme oftere og kjøpe mer, og at gamle kunder skal vende tilbake, så er kundemarkedsføring nøkkelen.

Til tross for en forrykende utvikling de siste åra, spesielt nå som Facebook, Google og YouTube lar deg kommunisere direkte til dine kunder, så er e-post fortsatt den viktigste kanalen innen kundemarkedsføring. Den er desidert mest lønnsom, gratis og leses av flest.

Samtidig er det den mest misbrukte kanalen. Jeg er sikker på at du, som meg, drukner i et hav av kjedelige nyhetsbrev. Meningsløse e-poster, som verken er relevante eller interessante.

Det er på tide å ta e-postmarkedsføring på alvor. Men, hva innebærer det? Hvordan skiller du deg ut fra havet av nyhetsbrev, og sender e-poster som fører til salg og vekst?

I Berg Allum har vi seks steg for suksessrik e-postmarkedsføring:

  1. Vær relevant: du må nå kunden på det rette tidspunktet.  Dette handler om å forstå livsløpet til kunden og kommunisere på tidspunkter da du er mest relevant, med budskap som føles betydningsfulle og hjelpsomme.
  2. Gå til innboksen: det er stor forskjell mellom å havne i søppelkurven, i et reklamefilter, eller rett i innboksen. Selv de største merkevarene ser ofte at 20% av e-postene de sender havner i søppelkurven.  Det er mye man kan gjøre for å unngå søppelkurven og gå rett til innboksen. Det er mange tekniske triks som hjelper, men hovedsakelig handler det om å sende e-poster som mottakerne forventer og setter pris på. Nei til mottakere som ikke har gitt samtykke, nei til misvisende emner, nei til søppelord, som gratis, salg og abonner.
  3. Bli åpnet: det aller vanskeligste innen e-postmarkedsføring er å skille seg ut i innboksen. Vi oversvømmes av e-poster og blir mer og mer utålmodige. Skal kunden åpne akkurat din e-post, må du skille deg ut i innboksen. Du ha det rette fra-navnet – noe som låter kjent og relevant for mottakeren, et knallbra emne, som gjør kunden nysgjerrig, og ikke minst, må du sende på det rette tidspunktet – når kunden har tid til å lese.
  4. Bli lest: 3 sekunder. Det er så lenge du har på å overbevise leseren om å lese videre før de trykker på slett. Hvordan fanger du oppmerksomheten deres og holder den lenge nok til å overbevise leseren om å kjøpe akkurat ditt produkt? Først og fremst må du skille deg ut fra de 100 andre e-postene leseren ser hver dag. Du må bruke tekst og bilder som bryter med leserens forventninger. Samtidig må du ha et budskap som leserne bryr seg om, og som vekker følelsene deres.
  5. Få kunden til å klikke: selv den mest leste e-posten er ikke verdt stort hvis ikke kunden klikker. Det er i handlekurven salget skjer. Klikkbokser er kritiske, og en vitenskap i seg selv. De må være synlige og fristende. Bruk størrelse, farge, form og tekst til å fange leserens oppmerksomhet og friste dem til å klikke.
  6. Test, test og test: små justeringer kan ha store utslag. Fra-navn som gir mer gjenkjennelse, kundens navn i emne, eller en annen farge på klikkboksen kan alle forbedre resultatet med 10 prosent. Fordelen med e-post er at det er lett å teste. De aller fleste verktøyene tilbyr enkle funksjonaliteter for A/B-testing. Nøkkelen er å samle sammen så mange ideer som mulig, prioritere dem, og utarbeide en testplan som lar deg systematisk forbedre resultatene fra en uke til en annen.

Til tross for verdien av kunde- og e-postmarkedsføring er det alt for få som gjør det bra. De fleste sender kjedelige, irrelevante nyhetsbrev, som verken makser verdien av kundebasen din eller tilfører merkevaren noe som helst.

Får du maks verdi fra kundedatabasen din? Har du gamle kunder som du gjerne skulle vunnet tilbake eller eksisterende kunder som kan komme oftere?

I Berg Allum har vi laaaaang erfaring med kunde- og e-postmarkedsføring. Vi vet hva som fungerer og hva som ikke fungerer, for store som små bedrifter. Enten du ønsker å få mer ut av eksisterende nyhetsbrev, eller starte fra scratch, så håper vi du tar kontakt.