Tilgi oss Facebook – vi har syndet!

(… og 9 tips til deg som også har dårlig samvittighet).

Skal du lykkes på Facebook må du ha en klar strategi, relevant innhold og en hyppig tilstedeværelse, sier vi med streng mine til kundene våre. Men hvordan står det til med Berg Allum Consultings egen Facebook-side? Nei den… den vil vi helst ikke snakke om.

Vi hjelper mange av kundene våre med både strategi og kommunikasjon på Facebook. Vi vet mye om hva som fungerer – og vi skaper gode resultater sammen med kundene våre.  Vi er strenge. Vi sier til mange ”Du kan ikke si at du ikke har tid til sosiale medier – dette må du bare prioritere”. Under bordet så krysser vi fingrene for at de ikke skal sjekke våre Facebook sider.  Det er det klassiske skomakerens barn…– tilfellet. Vi er så opptatt av å skape resultater for alle andre, at vi ikke prioriterer oss selv.

Men nå har vi hatt strategisamling i Berg Allum Consulting – og vi har bestemt oss for å ta grep.  Vi brukte litt tid på å late som Berg Allum Consulting var en av kundene våre – og plutselig hadde vi lagt en ny Facebook-strategi. En som vi kommer til å følge. Her er stegene vi fulgte, og noen stikkord fra strategien vår  –  la dere gjerne inspirere til å følge samme oppskrift!

 1.     Vit hvorfor du skal være på Facebook!
BA: Vi skal øke kjennskapen til Berg Allum Consulting og bygge kunnskap om hvem vi er og hva vi kan bidra med hos eksisterende og potensielle kunder.

 2.     Vit hvem skal du treffe på Facebook. Målgruppe.
BA: Eksisterende og potensielle kunder og samarbeidspartnere. Daglig ledere, mellomledere, markeds – og salgssjefer i alt fra små bedrifter til store konsern.

 3.     What´s in it for them? Hvorfor skal noen gidde å følge dere på Facebook eller engasjere seg i innlegg?
BA: Vi skal komme med gode tips og nyheter fra marketingverdenen og vi skal inspirere. Dessuten skal vi skal by på oss selv – det skal være litt moro å følge oss også.

 4.  Hvor ofte skal du poste på Facebook? OBS! Sett realistiske mål!
BA: Vi har stukket fingeren i jorda og blitt enige med oss selv at en gang i måneden er godkjent. Alt annet er bonus. Det er viktigere med kvalitet enn kvantitet. Dessuten har vi bestemt oss for at bloggen vår ikke trenger nye innlegg i det hele tatt, hvis vi ikke synes vi har tid til det.

 5. Hva slags stil og tone skal du ha på Facebook?
BA: Vi skal være uformelle og personlige. Vi skal snakke et enkelt språk som alle forstår. Vi skal vise at vi kan faget vårt – men IKKE ved å blære med masse fremmedord, snarere tvert i mot; vi skal gjøre kompliserte ting enkle! Cut the crap og kom til poenget!

 6. Hvilke konkrete mål har du med din Facebook kommunikasjon?
BA: Drive trafikk til www.bergallum.no, øke kjennskap og kunnskap, få flere likere, skape engasjement.

7.  Skal du promotere innleggene dine på Facebook?Visste du at i snitt så er det bare 4% av følgerne dine som får opp din bedriftspost i feeden sin hvis den ikke promoteres? Skal du klare deg uten promotering må du ha veldig godt innhold – eller senke forventningene til resultatene.
BA: Vi prøver å skape viral spredning i første omgang, vurderer fra gang til gang.

 8.   Hvilke verktøy skal du evt. bruke for annonsering og segmentering?
BA: Vi vurderer å ta i bruk Fanbooster, som er et strålende verktøy vi bruker for flere av kundene våre. I forhold til at vi er et lite selskap med godt fylt kapasitet må vi vurdere kost/nytte for oss.

 9. Hvem er ansvarlig for publisering på Facebook? Husk alle ansvar skal kun ha ett navn bak seg.
BA: Lisa er FB ansvarlig i Berg Allum Consulting. Alle kan komme med gode innspill, men det er Lisa som har ansvar for at det publiseres minst ett godt innlegg hver måned.

Da gjenstår det bare å ønske oss selv – og dere som har latt dere inspirere  – LYKKE TIL med en smart tilstedeværelse på Facebook.  Skulle du ha problemer med å komme i gang, kan du lese blogginnlegget vårt om å få ting gjort her:-)