Kontakt oss

Tungt å komme i gang etter ferien?

5 tips som får deg opp i fart igjen

Gjeeeesp! Plutselig virker det utrolig tidlig å måtte stå opp ”til vanlig tid”. Du har ingen tid til å surre rundt med kaffekoppen i pysjen, det er bare å komme seg av gårde. Vel installert på jobb kjenner du at det er tungt å dra i gang sveiva. Tankene vandrer til solsengen eller hytteturen, og du begynner å surfe litt på hva den neste ferien skal være. Etter en stund sier du til deg selv; – Nei, nå får jeg komme i gang, men du vimser litt mellom ulike oppgaver, kjenner det går tregt og sliter med prioriteringen. Det blir lite effektivt. Mange av oss kjenner på dette hver eneste august – så her deler jeg mine tips for hvordan komme kjappere opp i marsjfart.

1.     Få oversikten og prioriter
Før du hopper inn i tilfeldige enkeltoppgaver, gi deg selv tid til å få oversikt over de viktigste prosjektene fremover – de store linjene. Frisk opp hukommelsen ved å gå gjennom e-poster og dokumenter fra før ferien. Noter ned alle prosjekter/temaer i prioritert rekkefølge.

2.     Lister med frister
Jeg mener ”To do”-listen er ditt aller viktigste redskap for å lykkes på arbeidsplassen. Det hjelper ikke å ha mange smarte tanker hvis du ikke evner å få ting gjort. Lag listen i excel med tre kolonner:

1) Tema/prosjekt

2) Action

3) Frist

Bryt ned hvert prosjekt i små oppgaver og sett de på listen med en frist. OBS! Ikke sett for omfattende oppgaver under actionfeltet, som for eksempel: Lage digital kampanje eller lage markedsplan. Hovedprosjektene må stå i føste kolonne og brytes ned i så mange deloppgaver som mulig i andre kolonne, for eksempel ”lage brief, hente inn tilbud, finne bilde etc. Dette er spesielt viktig etter ferien. Du orker ikke tanken på en stor og tung oppgave med en gang – men en bit av elefanten skal du alltids klare. ”To do”-listen sorteres alltid etter frist slik at du har full oversikt om du er i rute.

3.     Start med det enkleste
Start med de oppgavene som krever mist tankearbeid og som går kjappest. Da får du skrudd på hodet sakte, men sikkert – og ikke minst, du får krysset av på ”To do”-listen. Det er en herlig følelse! Jeg mener tankearbeid kan sammenlignes med trening. Hvis du ikke har trent på 4 uker, så går du ikke rett på en hard og lang løpeøkt. Det samme gjelder hjernen, den må få lov til å jogge litt lett før den går i full sprint, ellers kan det stoppe helt opp.

Vil du ha flere tips om hvordan jobbe mer effektivt? Les her. 

4.     Tenk nye tanker
Den første uken på jobb etter ferien er faktisk den uken du har størst sannsynlighet for å kunne tenke litt nytt og annerledes på jobben. Du har forhåpentligvis vært helt avkoblet i noen uker, og dette er det nærmeste du kommer for å se jobben din litt utenfra. Dette bør du utnytte. Bruk en time eller to, gjerne sammen med kollegaer, til å ta en tur ”opp i helikopteret” og vurdere dere selv utenfra. Hvordan ser markedet ut akkurat nå? Er vi nok på ballen i forhold til utvikling og digitalisering? Er det noe vi bør forandre? Er det noe vi absolutt ikke bør forandre? Noter ned tankene deres. Dette er ikke noe som må jobbes med umiddelbart (du kan vente til hodet er påskrudd 100 %), men de store tankene bør fanges når du er fersk tilbake fra ferie.

5.     Bestem deg for å like hverdagen
Ja da, ferie er nydelig, men hverdagen er søren meg ikke så verst den heller. Tenk på alt som er deilig med å være tilbake på jobben! Du får bruke hodet igjen, du får utvikle deg, du får møte nye spennende folk, du får se kollegaene igjen, du får muligheten til å skape resultater og sette spor. Også er det jo faktisk litt deilig med faste rutiner, brødskive med brunost og fiskeboller til middag. Vi har kanskje fått vår dose med pizza, pommes frites og rosevin for en stund? Dessuten er ikke sommeren over. Mange deilige augusthelger står for tur, som fine kontraster til en hektisk og spennende jobbhverdag.

 

Lykke til med jobb-oppstarten!

Klikk her for en flying start 🙂