10 tips til hvordan skrive gode blogginnlegg

Å lykkes med en bedriftsblogg er avhengig av flere ting – her får du våre tips!

Stadig flere bedrifter ser nytten av å ha sin egen blogg, hvor de gjennom små blogginnlegg deler sin kunnskap eller erfaring med sine lesere. Om en bedrift lykkes med bloggen eller ikke, er avhengig av flere ting – her får du våre tips!

1. Snu fokus, tenk utenfra – og inn.
Hva du har lyst til å fortelle dine lesere, er ikke alltid det leserne har lyst til å lese om. Så hvordan kan du gjøre det du driver med, interessant og relevant for leserne dine? Se det fra kundens ståsted – hva ville du likt å lese om?

2. Overskriften er halve jobben
Husk at overskriften er den eneste sjansen du har til å få leseren på kroken. Det hjelper ikke hvor interessant innlegget ditt er, hvis ikke overskriften trigger dem til å klikke seg videre for å lese det. Overskriften bør være maks 5-10 ord.

3. Innledningen skal gjøre leseren nysgjerrig
Du vet det sikkert av egen erfaring, hvor fort du detter av i en artikkel dersom den kjeder deg i starten. Leserne er krevende, de første linjene er avgjørende for om de fullfører artikkelen eller ikke. Innledningen bør ikke være for lang – fortell i korthet hva leseren kan forvente seg av artikkelen.

4. Bruk punkter hvis mulig
Punkter gjør ting lettere å lese, det er en kortfattelig fremstilling av budskapet, i tillegg til at det gir variasjon i artikkelen.

5. Bruk mellomoverskrifter
På den måten gir du leseren pauser underveis, og det er større sannsynlighet for at de ikke blir slitne, går lei og begynner å skumlese. Dette er spesielt viktig hvis det er en lengre artikkel.

6. Relater innholdet til businessen din
Som bedriftsblogger er det viktig å skrive innhold relevant for det du driver med – du skal jo tross alt vise hva du er god for! Gjør leseren trygg på at du har ekspertkunnskap på ditt felt.

Å fortelle leserne dine hvordan de blir kvitt mus på hytta, er jo ikke spesielt relevant hvis du er en iskremprodusent. Med mindre ikke iskrem er en del av rådene for å kvitte seg med mus, er det for eksempel mer relevant å skrive en artikkel som heter ”10 gode grunner til at du bør spise is i sommer”.

7. Skriv så leseren forstår deg!
Det er ofte en litt misforstått oppfatning at dersom man skal vise sin faglige tyngde, må man også skrive tungt og uforståelig. Det er fullt mulig å vise at man er meget kompetent, samtidig som man formulerer seg på en lettfattelig og forståelig måte. Folk er folk – og folk liker at det de leser er lett å forstå.

8. Bruk bilder
Bruk relevante og beskrivende bilder. Hjernen prosesserer et bilde 60.000 ganger raskere enn tekst – og 90% av informasjonen som sendes til hjernen er visuell. Så om ikke det er nok, så gir visuelle poster på FB 94% flere besøk til nettsiden.

9. Link til egen nettside og bruk relevante søkeord
Driv trafikk til nettsiden gjennom å linke til den. Driver du f.eks. en nettbutikk, og har et innlegg hvor det er naturlig å si noe om funksjonaliteten til produktene dine – gi produkteksempel og link direkte til produktet. Link også til andre beslektede blogginnlegg, så driver du leseren rundt på bloggen din.

Vær bevisst på ordvalg – hva er de mest brukte søkeordene innenfor temaet du skal skrive om? Klarer du å bake inn noen av disse, vil det øke synligheten din på google.

10. Gi bloggen en ”personlig touch”
En blogg skal være et sted for å være åpne, ytre synspunkter og tørre å si hva du mener. La din bedrifts stil og tone også prege bloggen, vis at dere har deres egen måte å gjøre ting på – det gjør bloggen unik!

Og hva med dette blogginnlegget? Kan vi si oss fornøyd i forhold til punktene over? Tja, om ikke alle punktene er dekket – så har vi i all fall fulgt noen! Det viktigste er uansett punkt 1, klarer du det – kommer resten ofte av seg selv.

PS! Sliter du allerede i punkt 1? Vi skriver blogginnlegg for mange av våre kunder, ta gjerne kontakt med oss for en uforpliktende prat!

 

Les mer her om hvorfor bedrifter burde blogge!