5 tips for å «pusse opp» bedriftsprofilen på Instagram
Instagram er et viktig utstillingsvindu for bedriften din. Og du trenger ikke ha ambisjoner om å bli kjempestor på plattformen for å dra nytte av den. Flere og flere bruker nemlig sosiale medier som søkemotor. Der kan du vise deg frem, og gi et innblikk i bedriften til potensielle kunder og jobbsøkere.
Optimaliser bio
De som kommer inn på profilen bør raskt forstå hva du driver med. Fortell hva du gjør, hva du leverer og gjerne også hva som er nisjen din. Er det noe som gjør at du skiller deg litt ut? Det er også lurt å tenke på SEO. Bruk ulike ord som er relevante for ditt fag eller bransje, slik at du ranker høyere opp i søk.
Hold på besøkeren ved å ha link til nettside, nyhetsbrev eller andre tjenester. Legg til handlingsknapper for kontakt eller «bestill» der det er relevant.
Bruk highlights smart
Tenk på highlights som utstillingsvinduet til bedriften din. Her har du mulighet til å lage ulike kategorier der du kan fortelle om for eksempel tjenester, menneskene som jobber hos dere, og spennende «behind the scenes» for en personlig touch. Legg til egne forsidebilder på de ulike highlightsene, slik at det ser ryddig og proft ut. En enkel måte å gjøre det på, er å bruke ulike farger fra merkevareprofilen din eller små ikoner.
Velg profilbilde med omhu
Profilbildet er lite, så bruk logoen deres eller et bilde hvor motivet kommer tydelig frem. Velg et bilde med godt lys og gode kontraster, som er representativt for din merkevare.
Pin innhold
Har du innhold som gikk ekstra bra? Eller som forteller noe som er relevant for de som besøker profilen din for første gang? Pin det i toppen av feeden din. Slik kan du løfte frem gode innlegg som forteller noe om hvem du er, og hva du har å tilby.
Fordel innhold utover
Synes du det er vanskelig å lage nok innhold? Legg deg på et nivå det er realistisk at du kan opprettholde. Klarer du å poste 1 gang i uken, kanskje 2? Da holder du deg til det.
De aller fleste har ikke tid til å lage nytt innhold hele tiden, men et godt tips er å ta noen skippertak innimellom, der du lager innhold som kan fordeles utover slik at det likevel skjer nytt jevnlig. Instagram har også en schedule- funksjon hvor du kan lage klart innhold som automatisk postes senere, så du kan fokusere på andre ting i mellomtiden.
Når det kommer til å lage innhold, så er det ofte forskjell på det vi ønsker å vise frem og det andre vil se på. Prøv å sette deg i følgerenes sted. Hva vil de se? Har du noe spennende du kan lære bort? Noe som er inspirerende eller fasinerende å se på? Få det inn i innholds-mixen. Ved å bruke innsiktsfunksjonen i appen kan du få mye verdifull info. Hva gikk bra? Gjør mer av det!
Trenger du hjelp til å komme i gang eller løfte profilen din til neste nivå. Vi har lang erfaring med Sosiale medier. Ikke nøl med å ta kontakt om du ønsker et uforpliktende tilbud fra oss.