Alt som er gjort er gjort!

Jeg mener at det som skiller de som er sånn passe flinke i jobben sin og de som er veldig flinke i jobben sin er kort og godt evnen til å FÅ TING GJORT.

Jeg mener at det som skiller de som er sånn passe flinke i jobben sin og de som er veldig flinke i jobben sin er verken utdannelsesnivå, fagekspertise eller annet fancy på CV´en. Det er kort og godt evnen til å FÅ TING GJORT.

Vi har vel alle sittet i møter der sterke personligheter har meninger om «ting som burde forandres», «muligheter som burde vært tatt tak i» etc., men det skjer ingen verdens ting etter møtet. Eller vi ser eposter som går i runddans, som bare videresendes og videresendes fordi ingen vil ta i mot den ballen. Og når vi spør om status på et prosjekt, så kommer svar av typen «har det på blokka»… men det skjer ingen verdens ting.

Jeg har i mange år jobbet under mottoet «Alt som er gjort er gjort». Alle må selvfølgelig finne sine metoder, men her deler jeg i hvert fall mine tips for gjennomføring av «alt som er gjort er gjort» mottoet. Håper det kan være til inspirasjon.

Lag «To do liste» for deg selv
Jeg har et enkelt oppsett i excel med overskriftene «Hva», «kommentar» og «frist» som oppdateres, sorteres etter tidsfrist og printes hver mandag. Så skriver jeg på arket for hånd i løpet av uka og oppdaterer på pc´en på mandag igjen. Da har jeg alltid kontroll.

Svar på flest mulig eposter med en gang
Veldig mange eposter krever kun korte svar. Så istedenfor å lese gjennom, lukke og bruke energi på å huske å gå tilbake og svare senere, bare gjør det der og da. Veldig mye mer effektivt. Og utrolig hva du rekker via mobilen sånn innimellom.

Skriv alle møtereferater direkte på PC´en.
Skriveblokk er no no. Skriv rett inn i en ferdig mal du liker, så sender du til deltakerne helst før du forlater møtet. Deilig! Jeg foretrekker actionreferater der det stort sett bare står hva vi ble enige om som skal gjøres av hvem og når.

Bli enige om neste møte der og da og kall inn i outlook umiddelbart.
Igjen, styr unna notatblokken!

Bruk ordet «konkret» mest mulig.
Når du er i møter (som du kanskje ikke leder) med folk som plaprer i vei om alt som skulle vært gjort, så spør et eller flere av følgende spørsmål: «Så helt konkret, hva betyr det i praksis?» «Helt konkret, hva kan jeg bidra med for at vi skal komme videre?» «Skal vi lande på en beslutning om en konkret vei videre?».

Husk å sette tidsfrister på alt – ellers blir det ikke gjort.
Enten du leder et prosjekt eller det bare er et møtereferat. Alle actions MÅ ha frister, men husk at disse må være oppnåelige. Og følg opp at fristene holdes.