Kontakt oss

Hva bør markedsførere anno 2018 være klar over?

Høydepunkter fra Social Media Days

Social Media Days gikk nettopp av stabelen i Oslo. Her får du min oppsummering og det jeg mener er de viktigste punktene å ta med seg inn i årets markedsarbeid.

 

  1. Strategi er like viktig som før

At bedriften skal ha en strategi i bunnen jo er en selvfølge. Men det er også svært viktig at bedriften har en klar strategi for kampanjene sine. Det handler fortsatt om folk. Du må kjenne målgruppen din, du må vite hvilke kanaler de ferdes i og når på døgnet de er i modus for din merkevare. Du må tilpasse kampanjens innhold til den enkelte kanal. Og ikke minst, du må ha en rød tråd på tvers av kanaler. Det er kunden som er i sentrum, ikke bedriften din.

 

  1. GDPR – dette må du sette på agendaen NÅ

EUs nye regulativ for personvern trer i kraft den 25. mai – og har du ikke begynt å tenke på dette må du få opp farten. All databehandling skal være lovlig, rettferdig og transparent. Det handler om aktive samtykker, dokumentasjon, oppbevaring av data og mye mer. Mer om dette i et eget blogginnlegg senere. I mellomtiden kan du sjekke hvordan du ligger an på personverntesten.no

 

  1. Vi må slutte å tåkelegge alle møter med ord som «disruption» og «digitalisering»

Alt for mange babler om digitalisering uten å være konkrete. Det er fort gjort å skremme vettet av folk eller å fare med store ord og lite innhold. Husk; digitalisering handler først og fremst om å gjøre ting enklere og bedre for kunden din. Da liker de bedriften din og vil kjøpe fra deg.

 

  1. Vær genuin – by på deg selv

Ord som ekte, nær, ærlig og direkte i var sentralt hos de fleste foredragsholderne. Det har aldri vært viktigere å være genuin. I sosiale medier handler det om å skape en relasjon med målgruppen. Det er ingen som ønsker en relasjon med en glossy og polert merkevare uten sjel. Hvis ikke du vet helt hva som er sjela til din merkevare, rykk tilbake til punkt 1. Alle undersøkelser viser at det som funker best er de innleggene fremstår ekte. De kan gjerne se litt hjemmelaget ut, så lenge du har et innhold som oppleves relevant for målgruppen.

 

  1. Ha en dialog på Facebook – IKKE enveis-kommunikasjon

Med endringene som nå kommer på Facebook (der Mark Zuckerberg skal gi mer plass til de personlige relasjonene og mindre plass til reklame) blir det viktigere enn noen sinne å ha dialog med målgruppen i sosiale medier. Bedriftene som evner å engasjere og snakke med sine følgere vil premieres.

 

  1. Svar på alle kommentarer i sosiale medier. (Nesten) alltid.

Enten du får positive, aggressive eller usaklige kommentarer; svar på dem! Husk å holde en positiv tone i dialogen, bruk navnene på de du snakker med, forsøk å benytte negative kommentarer til å fortelle noe positivt. Svar som du ville gjort ansikt til ansikt. Samtidig er det lov å sette grenser; dersom enkeltpersoner henges ut eller det kommer grove utsagn må du vurdere om innlegget heller skal slettes.

 

  1. Film film film (fortsatt)

Det er stor enighet om at film som oftest fungerer bra i sosiale medier. Bruker du det ikke i dag, må du i hvert fall teste det. OBS! Film på høykant, ettersom over 70% av mottakerne kommer til å se filmen din på mobilen. Det finnes mange enkle redigeringsprogrammer som kan brukes på mobilen, som for eksempel imovie, som jeg har brukt for å redigere filmsnutten til dette blogginnlegget.

 

  1. Effektmåling er et must

Det er ikke noe nytt at vi skal måle det vi gjør i digitale medier. Ja faktisk så drukner vi snart i KPI´er, tallkilder og målemetoder. Jeg tror nettopp dette er grunnen til at mange bedrifter ikke er flinke nok til å måle effekten av det de gjør. Det blir rett og slett for mye for folk. Er du en av dem som «aldri får tid» til effektmåling, så er du nødt til å ta grep. Du må velge noen få måltall som er de viktigste driverne mot selskapets overordnede mål og du må ha spesifikke kampanjemål. For å få til det i en hektisk hverdag må du sette målingen i system, slik at det ikke tar halve dagen hver gang du skal hente ut tall. Er du usikker på hvordan få kommet i gang med det, så ring oss.

 

  1. Digitalisering + mennesker = sant

Ja da, selvfølgelig var det mye snakk om digitalisering. Vi må hele tiden benytte de nye mulighetene som kommer vår vei og vi må være positivt nysgjerrige. Men på årets Social Media Days var det vel så mye fokus på hvordan bevare det menneskelige inn i fremtiden, hånd i hånd med det digitale. Husk at kundene dine ofte ønsker å snakke med en ekte person – og at mennesker handler fra mennesker.

 

  1. Nordmenn i sosiale medier – noen oppdaterte nøkkeltall
  • 8 av 10 nordmenn er daglig på SoMe
  • Ca 3,5 mill. har FB profil
  • Ca 2,2 mill. har Instagram profil
  • 1 av 5 bruker YouTube daglig, flest menn som har egen profil
  • 500 000 hører ukentlig på podcast, flest menn
  • Nesten 1 mill. leser blogg ukentlig, matblogger er aller mest besøkt