Content marketing 2020 – dette bør du merke deg!
2020 er kundens år – gi dem det de vil ha. De vil ikke bli prakket på reklamete «se hva vi selger» – innhold. De vil ha noe som oppleves som nyttig eller underholdende. Noe som er relevant for akkurat dem – der og da. Content marketing er i stadig utvikling, og det gjelder å henge med i svingene. Vi har deltatt på Content-dagen i Oslo for å la oss inspirere av eksperter fra både inn og utland. Her er fem ting du bør tenke på for å skape godt innhold for kundene dine i år.
- La deg inspirere av alt – tør å tenke utenfor boksen
Å lage godt innhold handler om å være åpen og nysgjerrig. Søk inspirasjon i alt du gjør, bruk det til å skape egne ideer relevant for deg og din bransje. Tør å eksperimentere, tenke utenfor boksen. Sky det «normale» – det alle andre gjør. Ikke la frykten hindre deg. Frykten er gjerne det som står i veien for innovasjon. - Test, lær og gjør
Det finnes ingen dårlige ideer, ta alt til bordet. Prøving og feiling er det aller viktigste, det er slik du lærer. Test både tekster, bilder og film – analyser og evaluer. Fortsett med det som funker, og dropp det som ikke funker. Ikke tenk at alt må være perfekt, da får du aldri lagt ut noe som helst. Husk at det uansett ofte er det uperfekte som fungerer best, «polert» er ut. - Tenk mindre salg – mer relevans
Tenk litt mindre «return on investment» og litt mer «return on invested time» – for kunden. Slik bygger du kredibilitet og kjennskap på lang sikt. Hva er det folk lurer på? Spør! Snakk med kundene dine, hva er det de ønsker informasjon om. Sett produkt og budskap inn en kontekst som er relevant for de du skal påvirke. Og husk at de skal ikke bare se budskapet ditt, de skal forstå det. Men for å bli forstått, må du først bli sett. - Tør å være personlig
Personlig markedsføring er den nye markedsføringen. Tør å bruke ordet «jeg», og å by på deg selv. Bruk bilder av mennesker. Tenk historiefortelling. Minn kundene på at det er folk som står bak merkevaren, det skaper en to-veis-empati – og relasjon. - Ta litt av gangen
Du trenger ikke gjøre alt på en gang. Ta et skritt av gangen. Gjør du det hele tiden, vil du over tid oppnå gode resultater.
Lykke til med å skape godt innhold!