Konkurranser på Facebook og Instagram: hva er greit og hva bør du styre unna?

Å lage en konkurranse i sosiale medier er en hyggelig måte å skape litt liv og engasjement på! Men det er også noen regler det er greit å kjenne til. Her får du en enkel oversikt over hva som er lov, og hva du bør unngå.

Dette er lov 🤗
  • Be folk om å like eller kommentere innlegget ditt
  • Be folk om å følge deg på Facebook og/eller Instagram
  • Be folk om å sende en DM

Og ikke glem: du må skrive at konkurransen ikke er sponset, støttet eller administrert av Facebook eller Instagram. Det er et krav fra Meta.

Eksempel på en konkurranse i sosiale medier som er lovlig.
Dette er ikke lov 🚫
  • Å be folk dele innlegget på sin egen profil, story eller gruppe
  • Å tagge seg selv på bilder de ikke er med på
  • Å kreve kjøp for å delta 
  • Å kreve at noen skal tagge venner
Ekstra tips 💡
  • Du kan gjerne oppfordre folk til å tipse venner (for eksempel ved å tagge noen) – så lenge det er helt frivillig og ikke et krav for å delta.
  • Bruk tekst i starten av videoen eller på bildet for å stoppe scrollen og fange oppmerksomheten, for eksempel:«Vil du vinne alt dette?»

Ønsker du hjelp til å sikre at konkurransene dine på Meta følger regelverket, og samtidig skaper engasjement og resultater? Ta kontakt for en uforpliktende prat og et skreddersydd tilbud.