Quizness eller business?

Må du også gjette deg til hva alle de fancy markedsføringsordene betyr? Her er en liste over noen av de vanligste buzz-ordene, med VÅRE forklaringer.

Må du også gjette deg til hva alle de fancy markedsføringsordene betyr? Ingenting er verre enn å føle seg dum i et møte – og jobber du med markedsføring, er sjansen stor for at du må foreta en stille quiz i møter i ny og ne.

For i takt med digitaliseringen, har det rett og slett vært en eksplosjon av nye markedsføringsbegreper. Trenger vi virkelig alle disse ordene? Tja, det ER faktisk viktig å kunne nyansere innenfor denne digitale verdenen. Men det gjelder først og fremst de som sitter med mediebestillinger. For dem som ikke jobber fulltid med digital markedsføring, er det nesten umulig å henge med i svingene. Min oppfordring til alle som bruker fremmede markedsbegreper i møte med andre, er derfor – SLUTT MED DET! Finn andre ord for å forklare det du skal si. Eller i det minste, forklar hva ordene betyr hvis du må bruke dem (for noen ganger er det jo faktisk nødvendig å ha dem med).

Vi har laget en liste over noen av de vanligste buzz-ordene, med VÅRE enkle forklaringer. De helt korrekte definisjonene finner du jo på Google, så her får du vår personlige vri – slik vi forklarer det for våre kunder.

SEO:
Er du god på dette kommer du høyt opp på Google – søk når noen søker på din bransje/ produkt. SEO handler om de plassene som du ikke kan betale for, de du må gjøre deg fortjent til. Dette er ekstremt viktig, for du vil at folk skal finne deg når de søker etter produktene du selger.

(SEO står for Search Engine Optimizing, på norsk søkemotoroptimalisering)

SEM:
Betalt markedsføring du gjør på Google (eller på andre søkemotorer), slik at du kommer på en av de aller øverste plassene når folk søker på din bransje. Treffene merkes med annonse.

(SEM står for Search Engine Marketing)

Native Ads:
Dette er reklamebetalte artikler. Du kan kjøpe deg en artikkel i avisene – både print og nett. Denne er skrevet av en journalist, men du bestemmer innholdet og den merkes annonse. Ofte knyttes også film opp til dette.

Retargeting:
Det er når en merkevare «forfølger deg» på nettet. Du har sett på en vare i en nettbutikk, så dukker den opp over alt etterpå. Kan være effektivt, men vit at du fort legges på hatlisten hvis du er overivrig med dette.

Remarketing:
Samme som retargeting.

Multi-ads:
Det er de annonsene på Facebook hvor du kan bla deg sidelengs med flere bilder og budskap.

Konvertering:
Hvor mange prosent av de som besøker nettbutikken som har noe i handleposen når de går ut igjen. Har du ikke en nettbutikk, kan det være du vil måle konvertering på andre ting, som for eksempel hvor mange prosent av besøkende registrerte seg, hvor mange meldte seg på nyhetsbrev etc.

CRM:
Et begrep som betyr så mye forskjellig at det er farlig å bruke det. I markedsføringsverdenen snakker vi ofte om forbrukerdialogen; hvordan kommunisere 1:1 med kundene våre. Gjerne gjennom epost eller sms. For selgere, så snakker de som regel om salgssystemet sitt når de bruker begrepet. Det som uansett er sikkert er at CRM handler om å skape relasjoner med kundene sine.

(CRM står for Consumer relationship marketing…eller management, brukes forskjellig)

Content marketing:
Det betyr at du lager interessante artikler eller videoer som ikke bare er ”løp og kjøp”, men som gir kundene dine noe ekstra, som har et slags redaksjonelt innhold. Disse deler du gjennom en blogg + Facebook eller et e-magasin, YouTube-kanal eller andre steder kundene dine ferdes. Målet er å få dem til å like deg bedre.

Kalles innholdsmarkedsføring på norsk.

Content Hub:
Enda et begrep som handler om hvor man skal plassere all innholdsmarkedsføring. En Hub er gjerne et sted hvor mye innhold samles på ett sted, så kan ulike målgrupper trekkes til ulike artikler.

Klikkrate:
Hvor mange prosent av de som var eksponert for din annonse, klikket på den.

Reach (på Facebook):
Hvor mange som har fått opp innlegget/annonsen din på Facebook–veggen sin (veggen kalles forresten som regel ”feeden”, som er der du scroller nedover).

Engagement (på Facebook):
Hvor mange har klikket på bildet (for å se nærmere, uten å nødvendigvis å like), likt, kommentert eller delt ditt innlegg på Facebook.

Marketing automation:
At du setter opp automatiske e-post (eller sms) utsendelser til kundene dine. Dette kan være basert på hva de har kjøpt eller ting du vet om dem, som når de har bursdag. Et av flere mulige CRM- tiltak.

Digitale bilag:
Det er det samme som et e-magasin eller en slags blogg, og er en nettside som du lager i tillegg til din vanlig nettside der du setter inn relevante artikler (content marketing) for målgruppen din. Målet er gjerne at de skal gå videre til din nettbutikk eller fysiske butikk herfra, i tillegg til at de skal like deg bedre.

Annonseplugger:
Det er de små annonsene du sikkert har sett på VG.no – det er tre ved siden av hverandre og de ser ut som en artikkel, men det står annonse i liten skrift over. Overskrift er typisk ”Slik sparer du i en fei” eller ”Se sommerens drømmereisemål”. Disse skal få folk til å klikke inn på digitale bilag/ e-magasiner – altså drive dem til å lese innholdsmarkedsføring

API:
Dette er et tekniske begrep som alle IT–folk skjønner. For oss ikke-IT-folk, betyr en API at data overføres automatisk fra ett sted til et annet, så du slipper manuelle prosesser for å få data fra forskjellige systemer inn i en felles base.

Call to action
En oppfordring til de som mottar ditt digitale budskap om å utføre en handling. Du vil jo som regel oppnå ett eller annet med kommunikasjonen din, eller BØR i hvert fall ha et mål. Her er vår «Call to action» for denne bloggposten: Noen flere ord du lurer på? Eller trenger du hjelp med markedføringen forøvrig? Klikk HER for kontaktinfo!

Håper ordlisten var til hjelp! Et råd på tampen; sitter du i et møte og det dukker opp begreper du ikke kan, SPØR! Jeg lover deg, du er ikke den eneste i rommet som ikke har 100% oversikt over marketing ditt og automation datt.