Slik bygger du din personlige merkevare på Linkedin

Sannsynligvis har du tenkt på det lenge. «Skulle vært litt mer aktiv på Linkedin, altså!» Det er ikke sjelden kundene våre ønsker tips, råd og hjelp rundt akkurat dette. Her får du tips til noen enkle grep, som ikke tar så mye tid.

  1. Gi LinkedInprofilen et løft
  • Bilde: Velg et portrettbilde som ser relativt profesjonelt ut, hvor det er lett å se hvem du er. Dropp bikkja og ungene. Ansiktet ditt bør dekke minst 80% av sirkelen.

Slik gjør du: Klikk på profilbildet/ legg til bilde/ last opp et bilde som funker.

  • Banner: Bak portrettbilde er det et banner. Hvis du ikke legger noe der, er det bare grått. Spør bedriften din om de har en banner med logo du kan bruke, evt. velg et rolig bilde, som forteller noe om hvem du er profesjonelt.

Slik gjør du: Klikk på blyant-ikonet øverst til høyre på banneret/ legg til bilde evt. endre bilde/ last opp et bilde med format: 1584 x 396 px.

  • Overskrift: Velg en sterk overskrift som forteller hva du jobber med. OBS! Det er denne teksten som er synlig både på Google og Linkedin-søk, så vær nøye. Feks: Ikke bare skriv «markedssjef», Skriv «Markedssjef i bedrift xx – du kan også legge til en setning etter bedriften, om deg selv eller bedriften.
  • Språk: Jeg ser mange opererer med engelske profiler. Det er fint hvis (og bare hvis) forretningsspråket der du jobber er engelsk, eller det stort sett er ikke-norsktalende som ser profilen din. Alle andre: Endre til norsk. Ellers ser bare pretensiøst ut. I mange bedrifter er det litt tilfeldig hvilke språk de ulike ansatte har, det ser rotete ut.
  • Om-tekst. Denne er viktig. Om-teksten skal gi leserne et kjapt innblikk i hvem du er i arbeidslivet. Hva brenner du for? Hva er dine største styrker? Hva står du for? Mange har ikke skrevet noe her – og mange synes det er vanskelig å skrive selgende linjer om seg selv. Tips! Be chatGPT gi deg et utgangpunkt, finpuss og be en kollega se over og komme med innspill.

  1. Bruk kommentarfeltet aktivt – bli mer synlig

Er du en av de mange som ikke er så glad i å stikke deg frem ved å poste innlegg for ofte? Da har jeg en god nyhet til deg! Du trenger ikke poste masse for å være synlig. Bruk heller kommentarfeltet på en smart måte. Her har jeg listet opp noen kokrete tips.

  • Heie på andre. Hver gang du ser noe du tenker er bra, kommentere det (hvis ikke det kjennes helt unaturlig, da holder det med en like). Spesielt  hvis det er noe i ditt fag/bransje. Har du dårlig tid kan du sette en positiv emoji i kommentarfeltet (i steden for å like posten). Men enda bedre: Skriv hvorfor du synes det er bra – og benytte  anledningen til å vise frem din fagkompetanse med hvordan du kommenterer.

Eksempel: Noen har lansert en ny logo som jeg liker. I steden for å skrive «gratulerer», kan jeg skrive:

« Gratulerer med ny, tidsriktig logo med spreke farger! Denne er akkurat passe vågal og vil skille seg godt ut i en bransje der mye annet ser likt ut. Bra jobba!»

  • Følg faggrupper, bransjegrupper e.l og engasjere i kommentarfeltet der det kjennes riktig. Hvis det dukker opp spørsmål eller diskusjoner der du har noe å bidra med, gjør det! Jeg vet det kan kjennes litt skummelt, men så lenge det er fag er det ganske så trygt. Selv styrer jeg unna politiske ting og kontroversielle temas, men engasjerer meg gjerne i faget mitt på Linkedin.
  • Del andres innhold som kan være relevant for dine kontakter. Men, OBS! ALDRI dele noe uten å kommentere hvorfor du deler det. Gi gjerne dine kontakter litt ekstra verdi gjennom din kommentar.

Eksempel: La oss si det har kommet en spennende ny forskningsrapport du kommer over i en bransjegruppe du følger. Da kan du kommentere noe a la:

«Interessant å lese at hele  86% mener xxx. Anbefaler å lese denne rapporten fra @bedrift. Vår bransje er i endring, det gjelder å være tidlig ute med tilpasning til fremtidens behov.»

  • Tagge bedrifter og personer kommentarene dine. Hvis du skriver en @ foran navn på person eller bedrift, vil de dukke opp med navn i fet skrift, så trykker du enter og de er tagget. Det betyr i praksis at de ser at du har nevnt dem.
  1. Bygg nettverk hele tiden

Det er aldri for sent å starte! Har du få kontakter er det bare å komme i gang med noen enkle grep. Du som har mange allerede, bare å fortsette jevnt og trutt. Her er mine personlige tips til hvordan bygge nettverket.

  • Hver gang du har møtt nye personer gjennom jobb (som du liker), knytt kontakt. For eksempel du har hatt et møte, fått en god tone på en konferanse e.l. Send en invitasjon senest dagen etter du har møtt dem, og du kan gjerne legge en liten hilsen med invitasjon.

Eksempel: Hyggelig å møte deg på næringskonferanse x.

  • IKKE invitere folk du ikke har møtt til å knytte kontakt. Her praktiseres ulikt, men jeg synes det virker «selgete».
  • Ta et røsk. Linkedin har en fin funksjon som anbefaler kontakter for deg. Feks fra tidligere jobber, studier e.l. Klikk gjerne kontakt på alle du tenker at vet godt hvem du er. Der det kjennes greit.
  • Være like opptatt av å knytte kontakt med juniorer som seniorer. Enkelte adder «bare» direktører, det synes jeg ikke noe om. Vær raus med de som har mindre erfaring enn deg. Husk at en dag har de klatret forbi deg😊

Hvis du setter av 2 timer, så er mye gjort. Nå har du sikkert tenkt på det minst ett år, kanskje bare få det gjort? PS. Vi tilbyr Linkedinkurs til bedrifter, der alle går ut av kurset med oppdaterte profiler og en klar plan som passer seg og sin hverdag. Ikke nøl med å ta kontakt .

PS. Vi kan selvfølgelig også hjelpe bedriften din å bli synlig på Linkedin, men det er  et helt annet blogginnlegg.