Visuell identitet – en viktig del av merkevarebyggingen

Har du en helhetlig visuell profil og en god strategi i bunnen, vil du fremstå enda mer profesjonell. Vi, Jannicke og Linn, har jobbet med visuell kommunikasjon i en årrekke – både gjennom byrå og som freelancere. Som designere i Berg Allum er vi ofte med i prosessen hele veien – fra strategi til design, slik at kunden skal oppleve å få en solid leveranse fra A til Å.

En helhetlig visuell profil

Når vi starter en større designprosess, er det en fordel med en god strategi i bunnen. Dette gir grunnlaget for hva som skal synes ”over isfjellet”. Jo tidligere vi er med i prosessen, jo bedre blir resultatet. I samarbeid med våre dyktige rådgivere, gjennomfører vi gjerne workshops sammen med kunde for å forstå kundens behov og tanker om hvordan de vil fremstå. Dette er en viktig prosess for å kunne ha en godt utgangspunkt for utviklingen av en visuell identitet.

Kanskje har kunden gjort en større prosess tidligere, hvor strategien allerede er lagt og bedriften står trygt i hvordan den fremstår i bunnen. Man har gjerne en logo, men den helhetlige visuelle kommunikasjonen har kanskje kommet litt i bakre rekke. Da kan det kan være lurt med en opprydning for å fremstå mer profesjonell.

Vi er veldig opptatt av at det visuelle skal ha en rød tråd, og kommer gjerne med ideer til hva som trengs for å tydeliggjøre bedriften visuelt.

Hos oss utarbeider vi blant annet:

  • Logo/profil
  • Nettsider
  • Annonser – print og digitalt
  • Messemateriell
  • Film/animasjoner
  • Illustrasjon
  • Presentasjoner i Powerpoint

Ingen utfordring er for liten eller for stor, og vi er dedikerte i det vi gjør – uansett størrelse på oppgaven. Noen velger kanskje å beholde logoen de har, men mangler profilfarger, fonter og eventuelle andre elementer og maler til for eksempel annonser og presentasjoner. Andre ønsker en refresh av logoen eller rett og slett en helt ny profil. Uansett er det alltid lurt å sette det visuelle i system. I en profilmanual defineres bruk av logo, fonter, farger og eventuelle andre elementer. Noen klarer seg med en ”light” versjon, mens andre ønsker en mer tydelig og omfattende manual.

 

 

Slik jobber vi

Før vi setter i gang et design-arbeid, sørger vi for å ha mottatt en god og tydelig brief av kunde eller rådgiver. Deretter begynner skissestadiet hvor vi utarbeider våre tanker og ideer. Vanligvis lager vi to-tre retninger som vi presenterer for kunde. Underveis i prosessen gjennomfører vi stoppmøter med kollegaer, noen ganger også med kunde, for å finne den eller de retningene vi ønsker å presentere og mener er riktig for den aktuelle kunden. Etter en presentasjon av det visuelle forslaget, har vi tett dialog med kunde frem til vi sammen kommer frem til et visuelt uttrykk som vi drar ut på aktuelle flater.

 

Trenger du ny profil, ønsker å fikse litt på det du allerede har, eller kanskje bare trenger hjelp til nettside, firmapresentasjon eller annonser? Da er det bare å kontakte oss i design-teamet!

Jannicke & Linn

jannicke@bergallum.no / design@bergallum.no