10 trender innenfor digital markedføring du må kjenne til

Høydepunkter fra Social Media Days 2017.

Social Media Days gikk av stabelen i Oslo 31. januar og gikk over to dager. Undertegnede var på plass, sammen med 700 andre markedsførere fra små og store selskaper, mediehus og byråer, for å få med meg de siste trender innenfor digital markedsføring. Foredragsholdere fra inn- og utland har gitt påfyll og inspirasjon. En ting er helt sikkert: Det digitale toget har allerede forlatt perrongen, og klarer du ikke å hoppe på det nå (mens det enda går i et moderat tempo), så kan bedriften din være DØD om 10 år.

Det er helt sant. Innen 10 år vil 40 % av verdens største selskaper ikke lenger eksistere. Det samme vil trolig gjelde for norske selskaper. Vi vil se flere ”Kodak–fall” de neste årene enn vi kan forestille oss. For det går raskt. Barna våre vil oppleve større digital utvikling hvert år enn våre besteforeldre gjorde gjennom et helt liv.

Vil du være med på det digitale toget bør du kjenne til disse trendene – og ta stilling til hva DU skal gjøre i morgen for å henge med inn i fremtiden:

1.    De raskeste vinner
Det å være RASK er viktigere enn alt annet. Nå er det lov å prøve og feile. Det betyr selvfølgelig ikke at det å ha en god strategi i bunnen er noe mindre viktig enn før. Snarere tvert imot, for å kunne handle raskt og hoppe på nye digitale muligheter må du ha en solid strategi i bunnen. Du må vite hvem du vil nå ut til og hva som er viktig for dem. Du må vite hvem konkurrentene dine er. Men har du strategien på plass, så kan du ikke tillate selskapet å bruke 1 år på å velge leverandør for digitale løsninger og deretter ett år på implementeringen. Da må du skyte fart. Jeg ser alt for mange selskaper som blir hengende etter på de digitale mulighetene, rett og slett fordi det er for mange interne prosesser før de er klare for å lansere noe nytt digitalt. Du har ikke lenger tid til å gjøre tingene perfekt – du må bare få det ut.

2.    Mobil først
Det er ikke noe nytt at mobilen er viktig, men nå snakker vi ikke lenger  ”kommer til å bli viktig”, nå ER vi der. Mobil først! Foredragsholderne på Social Media days mente at dette alltid gjelder, men der er ikke jeg helt enig. Vi ser for eksempel at innen visse bransjer, som olje og gass eller forsikring, så kan desktop fortsatt ha en svært viktig rolle. Mange B2B-aktører har mer besøk på desktop enn mobil. Det er veldig enkelt å finne ut hvordan din trafikk fordeler seg på Google Analytics, følg utviklingen nøye. Uansett er det viktig å tenke på dette:

  • Nettsiden din MÅ fungere på mobil, uansett.
  • For mange kan det lønne seg å lage nettsiden din først på mobil – og deretter tilpasse til desktop, ikke motsatt.
  • Det vil som regel være best å lage videoene dine på høykant istedenfor liggende, for de fleste vil se den på mobilen.
  • Nå har du en mulighet for å alltid være i lomma på kundene dine, hvis du bare er relevant nok for dem du ønsker å nå.

3.    Snapchat vokser mest
Hvis du ser på Snapchat som noe ”greier som kidsa fjaser med”, så må du lese dette. Snapchat er i ferd med å etablere seg som en svært viktig kanal, også for merkevarer og bedrifter. Dette er selvfølgelig en ekstra viktig kanal dersom målgruppen din er ung, men vi ser nå også eksempler på at Snapchat kan være en god B2B kanal og en kanal mot et voksent publikum. Fordelen med snapchat er at følgerne dine må vie din snap 100 % oppmerksomhet i de sekundene den varer, dette skiller kanalen fra Facebook og Instagram. Snapchat er en kanal som er svært godt egnet til å vise ”behind the scenes” fra bedriften, alt det som er ekte og ærlig. Folk får ikke nok av det. Klarer du å gjøre det underholdende også, så vinner du. Hvordan komme i gang? Ref. punkt 1, bare gjør det. Begynn smått og prøv deg frem. Studer andre merkevarer på snap og ”steal with pride”.

4.    Video blir bare enda viktigere
I løpet av året forventes det at 80 % av alle poster på Facebook vil være film. Har du video i nyhetsbrevet ditt, så øker konverteringsraten med 200-300 %. Og det brukes 88 % mer tid på nettsiden din hvis det er video der. Den gode nyheten er at det absolutt ikke er nødvendig med store, dyre filmproduksjoner for å trenge gjennom til målgruppen. Sjekk ut journalist Yusuf Omar, som beviser nettopp det. Den dårlige nyheten er at innholdet i filmen er akkurat like viktig som før. Eller viktigere. Så du må vite hva du vil si og du må øve deg på å si det til mobilen din. Kanskje er noen i din bedrift godt egnet foran skjermen? Gi dem videoansvaret.

5.    Influencer marketing gir nye spennende muligheter
En ”influencer” er en person som har et publikum utover vennene sine. Rett og slett en som kan påvirke andre. Mange bedrifter har allerede engasjerte kjente bloggere og influencere til å promotere produktene sine. De mest kjente influencerne har blitt dyre, mens influencere på lavere nivåer er det få som har benyttet i sine kampanjer. Her ligger det muligheter. Tenk deg at du skal lansere et nytt produkt innenfor helse- og treningsbransjen. Istedenfor å betale en formue til Petter Northug, så kan du kjøpe en kampanje der for eksempel 50 influencere i bransjen (PT´er, treningsfantaster, birken-gærninger etc.) promoterer produktet til sine følgere. Det er mye billigere – og gjort smart treffer du enda flere. Mye å håndtere tenker du? Nei da, her finnes det smarte måter å jobbe på, og man kan kjøpe ”pakkeløsninger” hos influencer-selskaper. Vi kan hjelpe deg i gang her.

6.    Kundenes kjøpsadferd er totalt forandret
Vi må vite hvilke utfordringer våre potensielle kunder har – og så må vi være de som kommer med løsningene for dem. Vi må være relevante og tidsaktuelle med våre budskap. I B2B-verdenen så er «de kalde telefoners» tid snart forbi. Nå vil de potensielle kundene grave i mulige leverandører selv FØR de i det hele tatt vil snakke med selskapet. Vi googler, graver og stalker som aldri før. Dette betyr at du må være veldig bevisst på hva dine potensielle kunder finner når de gransker informasjon om deg og din bedrift. For den viktigste selgeren din er faktisk din digitale kommunikasjon.

7.    Data i høysetet – og du MÅ eie dataen selv
Amazon har skjønt det. Zalando har skjønt det. Dessverre hadde også Donald Trump skjønt det, som mange hevder vant valget på grunn av smart bruk av algoritmer. Og vi vet alle hva Rema 1000 egentlig vil med appen Æ; de vil samle data og bruke den smart. Big data. Vinnerne i fremtiden vil være de som evner å samle inn relevante data fra kundene sine og forvalte dem på en optimal måte. Det må oppleves som en vinn-vinn situasjon for begge parter. Kunden får relevant informasjon, hjelp og tilbud – bedriften får økt salg. Data må eies av bedriften selv, ikke la det slenge rundt hos byråer. Det betyr ikke at du ikke skal la byråer hjelpe deg, bare pass opp for de som prøver å binde deg til byrået ved at de ”passer på dataene dine”. Dette er en av mine hjertesaker. Helt fra jeg var CRM-ansvarlig i Lilleborg i 2003 har smart bruk av data vært noe jeg har jobbet mye med. Jeg ser enormt mye tapte muligheter ute hos bedrifter fordi de ikke samler inn eller forvalter dataene sine smart. Hvis du føler deg truffet nå, lov at du slår på tråden da, eller bare klikk her: helene@bergallum.no. Det er garantert lønnsomt.

8.    Relasjonsbygging har aldri vært viktigere
Det å skape en relasjon med kundene dine er viktigere enn noen gang. Det handler om å ta kunden på alvor. Det handler om å lytte – og (igjen) om å være relevant. Hvis du kan få noen av kundene dine til å elske deg, så har du potensielt noen fantastiske ambassadører som vil være den viktigste markedskanalen du har. Hvis du klarer å skape innhold som treffer målgruppen midt i hjertet, vil de også være villige til å dele det. Eller i ytterste konsekvens tatovere logoen din på kroppen sin.

 9.    Robotene kommer
Ja, jeg vet det kan være skremmende, men det er jo ganske spennende også. AI (Artificial Intelligence) kommer vi til å høre mye om de neste årene. Tony Seba (Stanford University) sier at innen 2025 vil alle biler være elektriske og selvkjørende. I resepsjoner kommer vi til å bli møtt av en robot og vi vil sikkert ha en robot hjemme også, som kan gjøre alt fra husarbeid til å sette på tv for oss. En viktig ting: Vi må ikke være redde for ny teknologi, vi må være nysgjerrige og tørre å prøve den ut. Det er som en stor bølge; du kan velge å surfe på den eller bli kastet rundt i den. Den digitale bølgen kommer uansett.

10. Folk er folk
I digitaliseringsjaget må vi aldri glemme at folk er folk. Ekte mennesker med ekte behov og følelser. I en tid der alt kan måles, der algoritmer og programmatiske kjøp har blitt dagligdags tale for markedsførere – så må vi ikke glemme at skal vi treffe midt i hjertet på folk, så må vi bry oss. Vi må lytte. Vi må være ydmyke. Folk har ikke forandret seg så mye, det eneste som er forandret er medie- og kjøpsvanene.

Ble du inspirert til å jobbe mer effektivt med markedsføring? Ta kontakt da vel!