Bedriftsprofil i Google – et godt førsteinntrykk av din bedrift

Hvis du ønsker bedre synlighet og flere konverteringer gjennom Google bør du sette opp en Google bedriftsprofil (også kjent som Google My Business). Den gir de som søker etter din bedrift et raskt innblikk i hvem bedriften din er, og en godt oppsatt konto kan hjelpe deg å få flere kunder.

Ved å opprette en Google bedriftsprofil tar du eierskap over din bedrift på Google, og du kan oppdatere din konto slik at den ser bra ut ved å legge inn flere ting:

  • Bedriftens logo
  • Bilder og video fra din bedrift
  • Beskrivelse av hva du gjør
  • Hvilke tjenester og produkter du tilbyr
  • Åpningstider og kontaktinformasjon
  • Tilbud og rabatter
  • Arrangementer
  • Spørsmål og svar
  • Svar på anmeldelser

Millioner av søk hver dag

Bare i Norge gjøres det over 50 millioner Google-søk daglig. Hva betyr det egentlig i praksis? Jo, det betyr at det ikke lenger bare er nettsiden din som er kundens førsteinntrykk av din bedrift. Førsteinntrykket, og i mange tilfeller det eneste inntrykket man får, er det som vises når noen søker etter bedriften din på Google.

Eksempelvis vises kontaktinformasjon, åpningstider og anmeldelser av din bedrift direkte i et Google-søk, og det er ofte alt folk behøver. Da er det viktig at informasjonen er korrekt. Det kan også være lurt å ta seg tid til å svare på Google-anmeldelsene som gis for å vise at du tar kundene på alvor.

Spesielt viktig for lokale aktører

Å sette opp en Google bedriftsprofil er spesielt viktig for deg som leverer tjenester innenfor et gitt geografisk område. Hele 46% av Google søk er lokalt orientert!

Det er også slik at hele 88 prosent av de som utfører et «lokalt søk» på mobilen sin besøker butikken/lokalet vedkommende har søkt på i løpet av én uke!

Illustrasjonsbilde google-søk. Skjermbilde

Er du eksempelvis en blomsterhandler, driver et padel-sender eller har en restaurant bør du definitivt sette opp en bedriftsprofil!

For å opprette en Google bedriftsprofil må du først sjekke om din bedrift allerede har en profil. For å gjøre dette søker du opp din bedrift på Google. Hvis bedriften din har en profil klikker du på «Eier du denne bedriften?» for å få eierskap til kontoen.

Skjermbilde av Berg Allum sin bedriftsprofil

Dersom bedriften din ikke har en eksiterende bedriftsprofil på Google kan du opprette en ved å klikke deg inn på denne linken.

Når du har opprettet konto, må du verifisere at du er eier av bedriften. Dette gjøres ved at du får en verifiseringskode tilsendt fra Google til din e-post eller telefon. Når dette er gjort blir kontoen din aktiv, men det kan ta litt tid før den er klar til bruk.

En Google bedriftsprofil fungerer i praksis som et «digitalt visittkort» hvor du gir de som søker etter bedriften din et flott førsteinntrykk. Du får også ulik innsikt knyttet til målgruppene dine og søkene de gjør for å finne din bedrift. Den muligheten bør du benytte deg av.

I tillegg til å legge inn ulik statisk informasjon, kan (og bør) du jevnlig legge ut innlegg på din bedrifts profil, hvor du eksempelvis kan dele ledige stillinger, blogginnlegg, tilbud eller nye produkter og tjenester.

Hvis du er lysten på flere tips til hvordan du kan øke din synlighet i Google, kan du ta en kikk på vår bloggartikkel «10 tips til deg som ønsker bedre synlighet i Google«.

Legg inn info selv eller få litt hjelp

Google bedriftsprofil er en gratis tjeneste fra Google, og du som eier en bedrift kan selv sette opp, og vedlikeholde din konto. Dette vil helt sikkert passe for mange bedrifter,

Hvis du trenger litt hjelp til å sette opp kontoen, så bistår vi gjerne. Måten vi gjør det på er å hente informasjon og bilder fra nettsiden, sosiale medier og annen tilgjengelig informasjon. Det eneste du trenger å gjøre er å godkjenne når vi ber om tillatelse til å administrere kontoen. Du blir selvsagt lagt til som administrator dersom du ønsker det, slik at du selv kan holde bedriftsinformasjonen din oppdatert.

Ta kontakt for en uforpliktende prat.