10 tips til deg som ønsker bedre synlighet i Google

Usikker på hvordan nettsiden din kan rangere høyt i Google? Her får du 10 tips til hva du bør tenke på når du jobber med søkemotoroptimalisering og hvordan du skriver artikler som kan sikte mot toppen i Google-søk.

SEO, som egentlig står for Search Engine Optimization, oversatt til Søkemotoroptimalisering på norsk, sørger for at nettsiden din rangerer høyt, eller oppnår såkalt organisk synlighet, når folk søker etter ditt produkt eller din tjeneste på nett. Google sine algoritmer rangerer nettsteder på ca. 200 (!) forskjellige faktorer. Det er med andre ord ikke alltid lett å vite hva som hjelper nettopp din side opp og frem i søkeresultater, men noen ting er absolutt verdt å merke seg.

Jeg kan gi deg noen gode tips i en enkel punktliste, men husk at det aller viktigste når du skriver artikler du ønsker at folk leser er at du skriver relevant informasjon. Kvaliteten på det du skriver må være god, samt at strukturen er leservennlig og at du bruker et språk som leserne dine forstår. Krydre gjerne også artiklene med kule bilder, gode videoer eller rå infografikk, så kommer dette til å gå aldeles strålende!

Uansett; I denne artikkelen får du 10 viktige momenter å huske på for å hjelpe nettstedet ditt mot organisk synlighet, og kanskje helt til førsteplassen i søkemotorer som Google og Bing.

 

  1. Lastetid på nettsiden din

Siden din må laste raskt!

Vi som har levd en liten stund, husker at det «back in the days» gjerne kunne ta flere minutter for en side å laste, spesielt hvis du satt på en treg internettlinje (slik vi hadde hjemme), eller hvis nettsiden var full av informasjon og bilder (typisk nettavis).

I dag er dette helt uaktuelt for alle som er på nett. Det skal gå kjapt! Og hvis det ikke laster på svært kort tid, så finner vi en annen side som gir oss informasjonen. Så enkelt er det.

Sjekk hvor raskt din side laster her: https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/?hl=no

 

  1. Titler og metatekster

Pass på at nøkkelordet du ønsker synlighet på er skrevet i tittelen din. Deretter bør du påse at metateksten, som skal være med å gi leseren et inntrykk av hva han eller hun finner bak lenken, er god. Metatekster er tekster som er synlig i Google-søk og gir en beskrivelse og smakebit av hva som finnes på nettsiden din. Det skal være en form for kort oppsummering av hva artikkelen din handler om, og metateksten bør være maksimalt 160 tegn slik at Google ikke kutter den.

 

Skjermbilde av metatekst for bergallum.no

Metatekst for Bergallum.no

 

  1. Punktlister

Folk elsker lister! Det er jo en grunn til at vi lager «to do»-lister, handlelister, lister over årets beste filmer og musikk, osv. Det er også en grunn til at denne artikkelen er en liste, og at overskriften er som den er. Vi elsker å sette ting i system på en enkel og forståelig måte. Artikler med lister er såpass populært at det til og med har fått sitt eget navn; Listicles (som kanskje kan bli artiklister på norsk?).

Lister er en oversiktlig og enkel måte for oss å ta inn informasjon på uten å måtte lese en lang og inngående artikkel om et emne. Det er for de fleste mer fristende å lese «10 tips til hvordan du blir i bedre form» enn å lese hele forskningen bak.

Lister har i tillegg en god mulighet for å bli plukket ut som «Posisjon 0», altså det søkeresultatet som ligger som en såkalt «Featured snippet» boks helt i toppen av en resultatside for søk i Google. Et treff som gir deg en løsning uten at du faktisk må klikke inn på nettsiden.

Et søk på «Hvordan bli sunn» gir meg eksempelvis denne listen fra kiwi.no som posisjon 0:

Skjermbilde av posisjon 0 i Google

kiwi.no har posisjon 0 hos meg ved et søk på «Hvordan bli sunn».

 

  1. Linker

Linking er og blir en av Google sine viktige faktorer når det gjelder søkemotoroptimalisering. Det er viktig å lenke internt på ditt eget nettsted til andre relevante artikler, men det aller viktigste du kan gjøre vedrørende linker er å få andre nettsider til å lenke til din artikkel. Hvis det i tillegg er et eldre domene med høy autoritet kan det se ut til å veie tyngre enn en nyere nettside med lavere såkalt «domene autoritet».

Tips! Ikke vær redd for å strekke ut hånda til samarbeidspartnere eller andre som er relevante for din bransje for å høre om det er mulig for de å lenke til din artikkel/ditt nettsted.

Og du; Skriver du knallgodt og relevant, så kanskje folk uansett linker til deg. Vi kan hjelpe deg med skrivingen!

 

  1. Kombinere tekst og video (og selvsagt bilder)

Å lage artikler som både inneholder tekst og video er uten tvil en stor fordel. Som kjent eies YouTube av Google, så Googles algoritmer setter pris også på videoinnhold. Du kjenner deg sikkert også igjen ved at det noen ganger er ålreit å lese en tekst, mens det andre ganger er bedre å se en video. Med begge deler i artikkelen din lar du leseren velge – og det er jo bra.

Husk også å krydre artiklene dine med bilder, og husk samtidig å skrive alt-tekster/alternative tekster på bildene dine. Dette hjelper svaksynte med å forstå bildene dine, og er den del av god universell utforming på nettsider.

YouTube er for øvrig verdens nest største søkemotor, etter nettopp Google. Derfor kan du gjøre lurt i å laste opp videoene dine på YouTube hvis det er vidoer med innhold som typisk folk søker etter, eksempelvis:

  • Hvordan installere XX?
  • Hvordan strikke vrang?
  • Hvordan sy munnmind?
  • Hva er XX?

Få tips til innhold ved å bruke Google sitt søkefelt!

Skjermbilde søkefraser Google.

Her ser du hvordan du kan få tips til mye søkt innhold gjennom å starte på en søkefrase.

 

  1. Skriv for mennesker – dernest søkemotorer

Det var lenge en praksis hvor personer som meg som skrev artikler til nett, kun tenkte på hvordan disse kunne optimaliseres for søkemotorer. Så lenge Google syns det var bra, så var det bra. Lesbarhet kom i andre rekke. Det er heldigvis historie nå.

Artiklene dine må alltid ta utgangspunkt i at du skal hjelpe noen med å løse et problem. Skriv du for å hjelpe noen med å løse et faktisk problem, så vil søkemotorer belønne det. Samtidig blir innholdet ditt mer brukervennlig og kunden får en mer positiv opplevelse. Hvis du ønsker å fordype deg i dette så sjekk ut hva Neil Patel skriver.

 

  1. Nøkkelord vs. søkeintensjon

Som nevnt går det ikke lenger an å stappe artikkelen full av det nøkkelordet du ønsker å rangere på. Det hjelper dog å skrive fraser og omformuleringer som sier noe om det samme produktet, tjenesten eller ordet, men på en litt annen måte. Og her er vi inne på noe som kalles søkeintensjon. Det holder altså ikke lenger at søkeordet med synonymer og omformuleringer er med i teksten. Vi søker oftere enn tidligere på lengre søkefraser, heller enn bare ett nøkkelord, ettersom vi jevnt over har blitt bedre til å søke. For å sørge for god søkemotoroptimalisering bør artikkelen derfor også svare opp søkerens intensjon med sitt søk.

Hvis du er ordentlig interessert i å gå i dybden på dette kan du lese hva Yoast skriver om temaet her.

 

  1. Mobilvennlig nettside

Det er ganske mange år siden det ble snakket om «Mobile first» i nettsideutvikling, og det er enda viktigere i dag. Godt over halvparten av alle søk utføres i dag på mobil, og utviklingen kommer nok bare til å fortsette. Derfor MÅ nettsiden din være responsiv og mobiltilpasset. De aller fleste har en responsiv (men ikke alltid mobiltilpasset) nettside i dag, men det er fortsatt noen som glemmer å tenke på dette når ny nettside skal utvikles. Ikkje bra.

 

  1. Google My Business

Et enkelt tips som kan hjelpe din side med å bli mer synlig er å sette opp en Google My Business side. Det kan du gjøre enkelt selv. Start med å søke «Google My Business» eller gjlr et søk på ditt merkenavn. Logg på Google My Business og legg inn all nødvendig informasjon. Krydre profilen med bilder, video og gode tekster, og voila, du har gjort det du trenger så langt. Husk deretter å dele produkter/tjenester og blogginnlegg på din Google My Business profil. Trenger du hjelp med dette? Ta kontakt.

 

  1. Lengde på innholdet

Et av verdens beste nettsteder for SEO, backlinko.com, analyserte ufattelige 912 millioner bloggposter, og et av hovedfunnene var at lange artikler i gjennomsnitt fikk 77,2 % flere linker enn kortere artikler.

Med langt innhold menes her artikler mellom 1000 og 2000 ord.

Vi kan alltid argumentere for at selve innholdet er det aller viktigste, og det vil neppe lønne seg å skrive langt og uinteressant innhold, sammenlignet med kort og interresant, men hvis du virkelig skal lykkes med dine artikler og få de til å bli delt så er det både interessant og langt en særdeles god ting. Å som vi allerede har skrevet, så er linker inn til ditt nettsted fra andre nettsteder en av de viktigste faktorene for å komme høyt i søkemotorer.

 

Vi hjelper deg hvis du trenger hjelp til å bli mer synlig

Hvis du trenger hjelp til hvordan du kan bli mer synlig i Google-søk, så ta kontakt. Vi kan gjøre en søkeordsanalyse for deg hvor vi finner muligheter, og deretter setter vi opp en plan som fungerer med tanke på å skape og publisere godt innhold.

Se hva vi kan hjelpe deg med av digital markedsføring her.

P.S. Oppdatert, unikt og nytt innhold på nettsiden er også noe søkemoterer ser på, så skal du lykkes med SEO må du jobbe strategisk og langsiktig. Hvis du jobber kontinuerlig med innhold og SEO, og jevnlig poster innlegg, med bakgrunn iblant annet en søkeordsanalyse, så skal du se at resultatene kommer sakte, men sikkert.

 

Lykke til!