Hvordan måler jeg effekten av reklame?

Uansett bransje, så er mange av mekanismene de samme – og vi får ofte de samme spørsmålene.

Her er de tre vanligste spørsmålene om effektmåling – og svar basert på våre egne (etter hvert veldig mange) erfaringer.

 

1. Hvilke KPI´er (måltall) skal jeg måle etter?

Her må du finne frem til de målene som er de viktigste driverne til bedriftens resultat.

I netthandel er det naturlig å måle antall handlende kunder, antall handlekurver per kunde og størrelse handlekurv. I andre bransjer kan det være alt fra markedsandeler, til omsetning, til antall møter booket, antall tilbud sendt, DB, eller kanskje sykefravær eller intern tilfredshet? Uansett: Velg noen KPI´er, som følges jevnlig – og som er de som betyr mest for selskapets overordnede resultatkrav. P.S. KPI står for Key Performance Indicators, men det betyr egentlig bare at du må ha noen hovedmål.

 

Eksempel på KPI-rapport for en B2B-virksomhet. Du må finne hva DINE viktigste måltall er.  Det er viktig at rapporten er enkel å forstå. Vi synes det fungerer fint å bruke «trafikklys» for å vise om mål er oppnådd per KPI. 

 

2. Hvilke mediekanaler får jeg mest valuta for pengene i?

Dette vil selvfølgelig variere ekstremt etter bransje, konkurransesituasjon og målgruppe. Dessuten vil det avhenge av hva du skal oppnå med kommunikasjonen? Skal du bygge kjennskap til en ny merkevare mot forbruker vil det være en annen mediemiks enn om du som industribedrift skal få møter med dine viktigste prospects innen det offentlige.

Men noen generelle erfaringer kan vi dele:

  • Facebook leverer laveste kost per klikk og stor rekkevidde, men konverterer ofte dårlig. Altså mange som ser og klikker, men få som kjøper noe eller booker møte der og da, de går tilbake til Facebook og scroller videre. Men dette er en fin måte å skape første interesse og samle «cookies» som du kan bruke i retargeting (nye annonser mot de som har klikket).
  • Linkedin er mye dyrere enn Facebook, men kan absolutt være riktig for deg med en relativt smal målgruppe innen B2B. Tips! Test Facebook og Linkedin med samme kampanje og mål effekt. Husk, effekt er ikke bare klikk, men hele veien til mål.
  • De store mediehusenes digitale løsninger som for eksempel Schibstedt gir bred dekning (synlighet), men høyere kost per klikk. Kan være en viktig kanal for merkevarebygging.
  • Plakatspons på TV bygger raskt merkekjennskap («Programmet er sponset av….»)
  • Influencere vokser – fordi det funker. Ikke bare de store, men flere bruker også mindre, lokale influencere. Mange får svært mye for pengene her, fordi influencerne både skaper innhold og sprer det i sine kanaler.
  • Print er ikke dødt. Det er det vanskeligste å måle, men vi har sett flere eksempler på at annonser i papiravis eller magasin gir svært gode resultater. Prøv evt. en egen kampanje kun i print, med et tilbud som bare kommuniseres der, da vil du få en viss opplevelse av effekt/ ikke effekt. Print kan også være en god branding kanal.
  • Adressert DM kan fungere svært godt, spesielt innen B2B – hvis du følger opp med en telefon etterpå. Hvis du kombinerer den med digital kommunikasjon mot samme målgruppe har vi sett at det kan gi svært gode resultater.
  • Det gjelder å finne den mediemiksen som er optimal for å treffe akkurat DIN målgruppe når de er i modus for å ta i mot budskapet ditt. Som regel er løsningen en kombinasjon mellom sosiale medier, andre digitale plattformer og analoge medier.Foto: Pixabay

     

3. Hvordan måler jeg effekt?

  • Hvordan måler du effekten av en printkampanje opp mot et sponsorat eller annonsering i sosiale medier? Ja, det er umulig å vite eksakt, derfor må du vurdere helheten av kanalene du bruker, samtidig som du aktiv jobber for å teste effekt i enkeltkanaler.Med digital kommunikasjon har det blitt lettere å få tall på alt mulig, men det blir fort tall-kaos. Du har ikke tid til å sitte å analysere tall hele dagen. Vi kan hjelpe deg å lage et system som funker i hverdagen. Har du veldig store mediebudsjetter fordelt på mange kanaler og kampanjer, velg et mediebyrå med folk du stoler på. Vi har god erfaring mer flere, men kanskje spesielt med Red Media Group, som har mange flinke folk og som opererer med åpne tall. Utfordre dem – og holde tett øye med dine overordnede KPI´er. Husk; du kan ikke sette klikk i banken, det som betyr noe til slutt er om du faktisk selger det du ønsker å selge.
  • Tenk helhet! Ikke gå i fella av å bare måle det siste klikket – vær bevisst hvor «ballen har vært før spissen skyter den i mål».

    Foto: Unsplash.com

    Trenger du hjelp til å sette effektmåling i system? Ta kontakt med oss, så hjelper vi deg!