3 måter å få mer ut av markedsbudsjettet ditt

Det er viktigere enn noen gang å fange opp kontaktdetaljene til potensielle kunder. I Berg Allum ser vi på dette som en av de største mulighetene innen digital markedsføring.

Er Google og Facebook viktige trafikkilder til din nettside? Vi gjetter at svaret er ja. Hvis du er som andre bedrifter, har du sikkert sett at digital markedsføring bare har blitt viktigere og viktigere de siste 5 – 10 åra. Samtidig har du sikkert lagt merke til at det bare blir dyrere og dyrere å drive digital trafikk.

En naturlig konsekvens av at flere plasserer større deler av markedsbudsjettet online, er selvfølgelig at prisen for å annonsere digitalt skyter i været. Bare i løpet 2 år, mellom 2014 og 2016, ble prisen per klikk på Google Adwords doblet!

Digital annonsering er ikke lenger noen svenskeferje, hvor man hamstrer billig trafikk til nettsiden. Det er mer likt en tur på Jacobs, hvor man finner et utrolig utvalg, som man samtidig må betale en høy pris for.

Derfor er det viktigere enn noen gang å ta godt vare på trafikken du får til nettsiden. Selv om de som besøker ikke kjøper på første besøk, må vi i det minste forsøke å fange opp kontaktdetaljene deres. Vi må bygge opp en kundedatabase. Problemet er at bare 2 % av besøkende til den gjennomsnittlige nettsiden velger å registrere seg i databasen.

De færreste bedrifter har råd til å sløse med markedsbudsjettet på denne måten. Ettersom prisen på digital annonsering fortsetter å skyte i været, vil markedssjefer som tar vare på den trafikken de får og aktivt bygger kundedatabasen ha en stor fordel. Ikke bare får de mer ut av markedsbudsjettet, men de vil ha mulighet til å by mer i Google for de mest verdifulle kundene.

 

Men hvordan får man besøkende til å legge igjen e-postadressen sin og abonnere på akkurat ditt nyhetsbrev? 

For oss i Berg Allum er det 3 ting som skiller de digitale rockestjernene fra alle andre:

Synlig:
Det første budet er at feltet der du ber om kundedata må være lett synlig. Tenk plassering på siden, størrelse på feltet og farger. Vurder gjerne også felt som er synlig øverst eller på siden av nettsiden når brukeren scroller. For maks effekt bør du også teste pop-ups, som aktiveres etter at brukeren har brukt mye tid på siden, besøkt flere ganger, eller vurderer å forlate siden. Pop-ups har et dårlig rykte, men kan gjøres på en fin måte og fungerer veldig bra

Fristende:
Viktigst av alt, er kanskje å gi brukeren en god grunn til å gi fra seg e-postadressen sin. Det er ikke lenger godt nok å be dem abonnere på nyhetsbrevet ditt. Fortell dem i det minste hva de får ved å abonnere. Få de beste tilbudene først, de siste produktnyhetene eller tips om hvordan kunden bruker produktet ditt.

Enkelt:
Hvor mange muse- og tasteklikk bruker kunden på å legge inn dataen sin? Vi er alle late, så jo enklere jo bedre. Strengt talt trenger vi ikke annet enn e-postadressen. Hvis du absolutt må, be om navn og ett felt til. Ikke mer.

 

I Berg Allum ser vi på dette som en av de største mulighetene innen digital markedsføring. Ved å fange opp kontaktdetaljene til besøkere til nettsiden, vil du få mer verdi fra trafikken til siden din, som gir deg mulighet til å investere mer i å drive trafikk til siden og vokse raskere.

Kan din bedrift få mer verdi fra trafikken til nettsiden deres? Ta kontakt, så tar vi gjerne en uforpliktende samtale om mer konkrete muligheter og tiltak.