De fem vanligste spørsmålene om sosiale medier
Uansett hvilken bransje vi jobber med, så er mange av spørsmålene om sosiale medier de samme: Hvilke sosiale medier bør jeg være tilstede i? Hvor ofte bør jeg poste noe i sosiale medier? Her får du svar på disse spørsmålene og flere.
Uansett hvilken bransje vi jobber med, så er mange av spørsmålene om sosiale medier de samme:
-
Hvilke sosiale medier bør jeg være tilstede i?
Det kommer an på målgruppen din og hvor mye tid og penger du skal bruke. Har du begrenset med midler anbefaler vi heller at du nailer ett medie, enn at du er halvveis til stede i flere.
- Facebook er Norges største kommersielle mediekanal med 3,4 mill. brukere. For de fleste er det naturlig å starte her. Hvis du klarer å ha relevant innhold for din målgruppe, kan Facebook fungere utmerket, enten du jobber b2c eller b2b, uansett bransje. Det har vi mange eksempler på blant våre kunder.
- Instagram er en god branding-kanal, spesielt for deg som har visuelle produkter (eks. interiør, make-up etc). Selger du skruer og muttere, er trolig ikke Instagram din nr. 1 kanal. Husk at du kan annonsere på Instagram selv om du ikke har profil der.
- Snapchat kan fungere bra hvis er du vil treffe den yngre garde. Her har for eksempel Diplom-Is gjort suksess med sitt brand «Wanted». Med hjelp av sine byråer Mediacom og We are live laget de en prisvinnende kampanje der Snapchat var en av de bærende kanalene. Les mer om caset på Kampanje.
- Linkedin kan fungere svært godt for b2b. Det er mye dyrere å annonsere på LinkedIn enn på Facebook, men du har også muligheten til å segmentere ned på type selskap, stilling etc. Men det aller viktigste på Linkedin er å få dine ansatte til å dele informasjonen dere vil ha ut – og sørge for å ha gode personlige profiler.
Har du tatt stilling til disse fire kanalene har du kommet langt. Det finnes en haug av andre også, men ta ett skritt av gangen. Husk at du kan også være tilstede i sosiale kanaler gjennom influencere, alt må ikke skje på egen plattform.
Til tross for en svak nedgang i antall brukere på tampen av 2018 er Facebook fremdeles Norges klart største kommersielle mediekanal. Snapchat har vokst forbi Instagram. Kilde: Ipsos.
-
Hvor ofte bør jeg poste noe i sosiale medier?
Det er ingen regel om at du MÅ poste noe hver dag eller hver uke. Du skal poste noe når du har noe relevant å melde. Hvis det for eksempel går to mnd. mellom publisering av to av våre blogginnlegg, tipper du ikke tenker «Hmmm, nå er det lenge siden Berg Allum Consulting har blogget gitt». Når det er sagt, så premierer jo Facebook for eksempel de som klarer å skape engasjement og være hyppig til stede med å gi bedre dekning på det du legger ut. Så det er selvfølgelig bra å være synlig ofte – men det er bare – og BARE hvis du har noe nyttig eller underholdende å melde.
Det er ikke antall innlegg det kommer an på, men om det du deler er relevant. Et eksempel fra vår blogg: Fjorårets mest leste blogginnlegg på Berg Allum- bloggen var «10 tips til en god PowerPoint -presentasjon», derfor har vi laget to artikler til med samme tema, som besøkes mye.
-
Burde jeg lage mer film?
Det korte svaret på det er ja. Alle undersøkelser viser at film i kommunikasjon øker effekt, enten det er i SoMe, på nettsider eller annet. Tenk at film trenger ikke være den store reklamefilmen, det kan like gjerne være vlogg (videoblogg) for eksempel. Det trenger ikke å koste en formue. Vi samarbeider med mange ulike filmskapere og har god oversikt over hva som finnes på markedet. Noen ganger trenger du en enkel og rimelig produksjon, andre ganger noe mer grandiost. Vi tipser deg gjerne om hvem som er best egnet for akkurat den filmen du skal lage.
-
Burde jeg gjøre mer content marketing?
Sannsynligvis ja. Men ikke lag innhold fordi alle gjør det og det er «sikkert lurt». Tenk utenfra og inn. Skap innhold som målgruppen faktisk synes er interessant, eller få influencere til å lage innhold for deg. Bruk Facebook eller andre sosiale medier til å drive trafikk til innholdet ditt. Her kan du også spe på med andre digitale kanaler som trafikkdrivere, som for eksempel å kjøpe en «annonseplugg» hos en relevant nettavis.
-
Har ungdommene forlatt Facebook?
Nei. 3,4 mill nordmenn har Facebook profil, og tross en 1% nedgang i tredje kvartal 2018, så er det ingen store forskjeller mellom aldersgruppene på de som faller fra. 83% bruker Facebook daglig. (Kilde Ipsos). Jeg opplever at det er en trend (uten at jeg har dokumentasjon på det) at ungdommene bruker Facebook mest til lukkede grupper og at de er mer ivrige hva gjelder deling både på Snapchat, Messenger og Instagram. Men de scroller seg likevel gjennom Facebook daglig.
Nei da, ungdommene har ikke forlatt Facebook. Men du bør nok inkludere/teste flere sosiale medier i mediemiksen din hvis målgruppen din er under 25 år. (Foto: Unsplash)
Lykke til med markedsføring i sosiale medier! Ta kontakt med oss hvis du trenger hjelp på veien.
(Topp-bilde: Unsplash)