Employer Branding: slik tiltrekker du deg de beste talentene
I et stadig mer konkurransepreget arbeidsmarked har employer branding blitt viktigere enn noen gang for bedrifter som ønsker å tiltrekke seg de beste folka. Men hva innebærer employer branding, hvorfor er det så viktig, og hva bør du gjøre i din bedrift?
Hva er Employer Branding?
Employer branding handler om hvordan din bedrift presenterer seg til potensielle og nåværende ansatte, samt resten av omverdenen, for eksempel ved å vise frem kulturen, folka og kompetansen.
Hvorfor er Employer Branding så viktig?
- Omdømme: Employer branding har en positiv effekt på selskapets merkevare og omdømme generelt, og kan bidra til å tiltrekke nye kunder, forretningspartnere og investorer
- Redusere rekrutteringstid og kostnader: Flere kvalifiserte kandidater vil søke, noe som kan redusere tid og kostnader knyttet til rekruttering, samt tiltrekke de beste folka.
- Holde på flinke folk: Employer branding kan også bidra til økt trivsel og engasjement blant de ansatte. Når ansatte føler stolthet for arbeidsplassen sin, er de mer tilbøyelige til å bli værende.
En tydelig og positiv employer branding-strategi gir ofte økt lojalitet hos ansatte og færre rekrutteringsutfordringer. En Employer Brand Research-studie gjennomført av Randstad i 2024, viser at bedrifter med et sterkt omdømme er generelt mer attraktive for arbeidstakere. De fem som er faktorene er viktigst for arbeidssøkere i 2024 er: 1 godt arbeidsmiljø, 2 attraktive lønnsbetingelser, 3 god ledelse, 4 god opplæring og 5 god balanse mellom jobb og fritid.
Et lite innblikk i hva vi i Berg Allum viser fra kontoret i SoMe– behind the scenes.
7 tips til god employer branding
Overordnet er det viktigste å få frem menneskene som jobber i bedriften og bruke autentisk innhold i kommunikasjonen din.
Employer branding kan gjøres i flere kanaler, som bedriftens nettsider, betalt annonsering, sosiale medier og events. Det er viktig å velge de kanalene som gir mest mening for din bedrift, basert på målgruppen du ønsker å nå.
1. Frem de ansatte på nettsiden – gjerne også på forsiden der det er relevant. Skap et varmt og inkluderende inntrykk ved å bruke imøtekommende bilder, og skriv mer enn bare «navn og rolle» om de ansatte. Dette er særlig viktig i bedrifter som selger tjenester, der de ansatte er produktet. Dette gir et mer personlig preg og kan bidra til at potensielle kandidater og kunder får et bedre inntrykk.
inno
Innowin har intervjuet alle sine nøkkelansatte og laget artikler om dem. Dette gjør at kundene både kan bli bedre kjent med Innowin og det skaper også intern stolthet.
2.Sosiale medier er en effektiv plattform for å bygge employer branding. Bruk for eksempel Instagram Stories til å gi et autentisk innblikk i arbeidsdagen, med «bak kulissene»-innhold som gir en personlig vinkel. Lag Reels som viser teamet i aksjon, alt fra kollegaer i arbeid til hverdagslige øyeblikk.
Vanskelig å komme i gang med sosiale medier? Senk terskelen for at flere ansatte kan bidra med egne innlegg og bilder, men min erfaring er at det kan være lurt å ha én person som har ekstra ansvar for å følge opp og holde overblikk, slik at ting ikke faller mellom to stoler.Start med å lage en enkel plan for hva SoMe-kontoen deres skal inneholde, og definer hvem dere skal være i sosiale medier. Hva kan dere by på som er interessant for andre? Eksempler på innhold kan være «behind the scenes» fra kontoret, humoristiske innslag, eller karuseller med nyttige faglige tips fra ulike interne eksperter. Juster planen etter hvert som dere tester hva som fungerer best i deres bransje. Husk å gi rom for prøving og feiling – det er slik man blir flink i SoMe!
3.Betalt annonsering, som på Meta (Facebook og Instagram), er en god måte å nå bredt ut med ditt employer branding-budskap. Du kan bruke annonser til å fremheve suksesshistorier eller korte videoer som gir et innblikk i kulturen. Test ulike budskap og formater, som video og bilder, og bruk innsiktsverktøy for å se hva som fungerer best for dere. Mitt tips er å lage innhold som er så appellerende at det også kunne fungert som organisk innhold. Sørg for å ha en god «hook» – folk scroller fort forbi om det som vises de første sekundene ikke er interessant nok.
4. Lag en god «jobb hos oss»-side.
Gjør noe mer enn å legge ut stillingsutlysninger. Krydre med bilder av de ansatte i både sosiale og profesjonelle settinger. Bruk siden til å vise frem arbeidskulturen gjennom intervjuer med medarbeidere, historier om spennende prosjekter, og innblikk i teamets sosiale aktiviteter. La potensielle kandidater se hvordan det virkelig er å jobbe hos dere.
5. Ikke lag kjedelige stillingsannonser som ligner alt du har sett før.
Lag innhold som trigger nysgjerrighet og får folk til å følge med. I stedet for å liste opp krav og kvalifikasjoner, prøv å tenke kreativt. Eksempel: Lag en engasjerende overskrift som overrasker, eller bruk visuelle elementer som viser teamet i aksjon. Fortell historier som viser hva som gjør din arbeidsplass unik, eller enda bedre– la de ansatte fortelle det selv.
6. Skill deg ut på karrieredager.
Karrieredager er en god mulighet å vise seg frem å skille seg litt ut, spesielt hvis du tenk kreativt når det gjelder standens utforming – kan dere for eksempel arrangere en morsom konkurranse som får folk til å stoppe? Eller dele ut noe nyttig eller morsomt som reflekterer kulturen i bedriften din? Bruk gjerne digitale presentasjoner som lar kandidater oppleve arbeidsplassen mer visuelt. Sørg for at ansatte er til stede for å prate direkte med potensielle kandidater. Genuine interaksjoner husker folk!
7. Jobb aktivt med bedriftskulturen.
Det hjelper ikke med verdens beste employer branding-kommunikasjon hvis de ansatte ikke trives på jobben. Bygger du en god bedriftskultur, vil de ansatte være levende reklameplakater for å jobbe hos nettopp dere.
Sist, men ikke minst: Ikke vær redd for å skille deg ut og by litt på deg selv. Trenger du hjelp med employer branding? Ikke nøl med å ta kontakt!