Fusjon og kommunikasjon
Våre beste tips for å lykkes med markedsføring når selskaper slås sammen.
Hvilken logo skal vi bruke nå? Hva skal det stå på skiltet og bilene nå? Hvordan skal vi få slått sammen nettsidene våre? Hva forteller vi kundene våre? Hva gjør vi med sosiale medier? Dette er spørsmål vi får ofte. Vi har i en årrekke hjulpet selskaper med kommunikasjon og merkevarebygging når to eller flere selskaper slås sammen –her deler vi våre beste tips.
- Beslutte merkevare-arkitekturen før du hopper til logo og skiltproduksjon
Det er avgjørende å først få på plass en såkalt «Sub Brand» strategi (merkevare arkitektur) når du slår sammen selskaper. Denne skal gi svar på hvilken merkevare som skal være hovedavsender for det nye, sammenslåtte selskapet. Skal det være én felles merkevare (branded house) eller flere merkevarer under én felles paraply (house of brands). I strategien er det også viktig at det settes konkrete føringer på hva dette vil si i praksis, som på skilt, biler, hva dere sier når dere tar telefonen, nettsider etc.
Illustrasjon: Brand Architecture, Enigma. Det er mange mulige strukturer når selskaper skal slås sammen, her ser dere noen eksempler-
- Kommunikasjonsstrategi: Vit hva det sammenslåtte selskapet skal stå for – og hvorfor folk skal velge dere?
Ikke gå rett på annonseringen. Finn svarene på disse spørsmålene først:
- Hvem er målgruppen nå? Hva er viktig for dem?
- Hva er driverne og barrierene for å velge dere?
- Hva skal dere si for å få dem til å velge dere?
- Hvilken stil og tone skal dere ha?
- Hvordan skal det visuelle uttrykket være – på tvers av kanaler?
- Hvilke verdier skal dere leve etter?
En merkeplattform der personer fra alle de sammenslåtte selskapene deltar i utviklingen gir et godt verktøy for å lykkes.
- Design, design, design!
De nye, sammenslåtte selskapet fortjener et design som speiler merkevaren og som skaper en rød tråd og profesjonell look på tvers av kanaler. Design handler om så mye mer enn bare å finne noe som er «pent å se på». Våre designere har over 20 års erfaring i å designe logos,profiler og alt det digitale som hører med, slik at det er både riktig uttrykk og gir kundene dine en god brukeropplevelse.
Illustrasjon: Eksempel på designprosess for utvikling av ny logo for Nordisk Bergteknik, et selskap som har valgt en hybrid Sub Brand Strategi, men der denne nye logoen for morselskapet tas løpende i bruk hos flere av datterselskapene, men da med sine lokale navn på selskapene.
- Få på plass en bra nettside – bedriftens ansikt utad
Enten dere skal ha én eller flere nettsider (som defineres i sub brand strategien) – husk at dette som regel er den viktigste kommunikasjonsflaten dere har. Dette er det fusjonerte selskapet ansikt utad – og her der driver salg eller leads.
- Involvere de ansatte i selskapene som skal slås sammen
Det er fort gjort å bare bytte ut en logo, men dette har NULL verdi om du ikke har med deg de ansatte på reisen. Du bør starte med å lytte til begge/ alle selskaper involvert. Hva må vi absolutt ta vare på inn i det nye selskapet? Hva blir det viktigste for kundene våre – og ikke minst for de ansatte? Forskning viser at selskaper med fornøyde ansatte skaper bedre kundeopplevelser, som igjen leder til bedre omdømme og bedre bunnlinje. Når det fusjonerte selskapet er i gang, så legg vekt på god internkommunikasjon.
- Sørge for god kommunikasjon med kundene dere allerede har
Kundene må få vite om fusjonen før de leser om det i avisen eller ser det i sosiale medier. (Unntak; børsnoterte selskaper, da gjør du et samtidig.) Send et kundebrev med informasjon om hvorfor dere fusjonerer og hva det betyr for dem? Her er det som regel en glitrende mulighet til å fortelle dem om nye tjenester eller produkter de nå kan få tilgang til på grunn av fusjonen.
- Gjør en skikkelig relanserings-kampanje
En fusjon gir ikke gevinster av seg selv. Du må investere i synlighet og god kommunikasjon for å kunne høste fruktene. De potensielle gevinstene der fremme er så store at du må være villig til å investere markedspenger i å bygge kjennskap og kunnskap om det nye selskapet. Hvis ikke burde du aldri ha fusjonert. Skal du lykkes, anbefaler vi at du lager en relanseringsplan for det fusjonerte selskapet. Denne planen bør si noe om mål, mediekanaler, budskap og materiell, som er godt fundamentert i merkeplattformen. Og ikke glem PR, her kan du oppnå mye gratis synlighet hvis du jobber aktivt med det.
Trenger du hjelp til kommunikasjon ved fusjon? Vi har lang erfaring med markedsføring når selskaper skal slås sammen. Ta kontakt hvis du ønsker at vi viser deg noen case eller ønsker et uforpliktende tilbud fra oss.