Markedsføring på TikTok: En verden av kommunikasjonsmuligheter eller en app for dansende tenåringer?
10 ting du bør du vite om markedsføring på TikTok
Hvis du tror TikTok er en app for dansende tenåringer, så tar du feil. Riktignok startet TikTok som det. Nå er det verdens raskest voksende app, med over 2 millioner norske brukere i måneden i Norge. Over halvparten er over 25 år – og det er gruppen over 35 år som vokser mest.
Vi har nylig deltatt på SNF Marketingboost og fått servert oppskriften på suksess på plattformen. Vivian Chiang, Brand Partnership Manager hos TikTok, presenterte fakta, tips og triks. Her deler vi høydepunkter og våre anbefalinger.
Foto: Tall fra TikTok Norge per oktober 2023. 2 millioner Nordmenn bruker TikTok hver måned. I snitt går vi inn på appen 22 ganger hver dag.
1. Bli kjent med TikTok fra et brukerperspektiv
Anbefaling nummer én til alle markedsførere. Ta appen i bruk privat hvis du ikke allerede har gjort det. Bli kjent med den fra et brukerperspektiv. (Advarsel! Du blir raskt hekta – og kan fort komme til å bruke mer tid på TikTok enn på Netflix😊). Men er det trygt, spør du kanskje? Mange er skeptiske til Kinesisk overvåking. Flere selskaper har nedlagt forbud mot bruk av appen. TikToks myndighetskontakt i TikTok, Kjartan Dall Larsen, var til stede på møtet. På spørsmål rundt sikkerhet og personvern svarer han at det ikke er noen større risiko ved å bruke TikTok enn andre apper, som Facebook, Instagram eller annet. Han uttalte at vi alle bør ha en sunn skepsis til hvilke data vi deler i innstillinger. Men at hvis vi ikke ønsker å overvåkes i dagens samfunn, så bør vi egentlig verken eie en smarttelefon eller ha smarte produkter i hjemmet. En forutsetning for å følge vårt tips nummer én er selvsagt at ditt selskap tillater bruk av TikTok.
2. TikTok er mer en underholdningsplattform enn et sosialt medium
Vi er ikke på TikTok for å se hva vennene våre gjør eller hvem som har bursdag. Vi er der for å få vår favoritt-underholdning servert på sølvfat. Algoritmene forstår raskt hva du liker og vil fylle din feed med det du liker best. Har du dilla på bil? Eller strikking? Eller basehopping? Uansett hva du liker, vil du finne det på TikTok Du får ikke en eneste dansevideo opp med mindre du vil ha det.
3. Tre måter å være tilstede på TikTok som bedrift
- Du lager en profil for bedriften og forsøker å lage innhold som treffer brukerne dine. Her kan du leke deg, prøve og feile – og du betaler ikke for synligheten. Men du må lage veldig godt innhold hvis det skal spre seg.
- Du betaler for at ditt innhold vises i feeden til folk. Du lager innholdet på en måte som treffer målgruppen din (via algoritmene). TikTok har ulike annonseprodukter du kan velge blant.
- Du betaler kreative personer for å lage innhold for din bedrift. Dette trenger IKKE å være influencere, altså de trenger ikke ha mange følgere. Bare være gode på å skape innhold.
4. 90% har lyden PÅ når de ser på TikTok
I motsetning til Facebook og Instagram, er TikTok et medie vi gir full oppmerksomhet når vi er der. Lyden er viktig! Vær nøye med hvordan du bruker musikk og lyder når du skal skape innhold. Mange tilpasser bildene til lyden når de lager innhold til TikTok, ikke omvendt.
Foto: TikTok
5. EduTainment – et ord du bør merke deg
Education + Entertainment= Edutainment. TikTok er som skapt for å dele innhold som både underholder og lærer bort noe på en gang. Hele 78% sier at de har lært noe på TikTok, og 67% opplyser at de bruker TikTok til å få ideer til ting de kan kjøpe. Hvis du kan lage innhold med tips & triks som linkes til din merkevare, vil du lykkes på TikTok.
Foto: Folk bruker TikTok for å lære noe nytt eller for å finne ut av hvilke produkter de bør kjøpe, hvilke hoteller de bør booke etc. Tik Tok er i ferd med å bli en søkemotor i tillegg til underholdningskanal.
6. IKKE gå i reklamefella på TikTok
Folk vil ikke ha tradisjonell reklame på TikTok. Fyller du skjermen med logo og produktinfo i første bildet, blir du scrollet bort umiddelbart. Skal du lykkes, må du bruke kreativiteten din til å skape oppmerksomhet og være relevant. Du skal selvfølgelig få inn merkevaren din, men la heller merkevaren være helten i et innhold med tips eller underholdning.
Foto: Her er TikToks beste tips for hvordan skape innhold som treffer godt på plattformen.
7. Geotargeting kommer snart
For lokale selskaper har det til nå være vanskelig å bruke TikTok til annonsering, da man har måtte velge hele Norge eller ingenting. Geotargeting er i betaversjon hos TikTok nå og vil bli tilgjengelig etterhvert. I første omgang vil man kunne segmentere på fylker eller noen utvalgte byer.
Foto: TikTok lanserer om kort tid Geotargeting. Her ser dere hvilke regioner det vil være mulig å kjøpe annonsering i i starten
8. TikTok har mange filtere og morsomme effekter du kan bruke
Enten du lager organisk innhold eller annonser, så er det gratis å bruke både musikk, filter og morsomme funksjoner (feks nedtelling). Prøv deg frem.
9. Mye for pengene på TikTok (foreløpig)
Ettersom TikTok fortsatt er en plattform i vekst, får du mye oppmerksomhet for pengene. MEN OBS! Det er selvfølgelig avhengig av at du klarer å skape et innhold som engasjerer målgruppen din.
10. Er TikTok for alle bransjer?
Vårt svar er, nei, i hvert fall ikke enda. Vi tenker at det foreløpig passer best for bedrifter som selger varer eller tjenester til privatpersoner (B2C). Nettbutikker, restauranter og fysiske butikker er de som har kastet seg på først. Her er det lettest å skape engasjement og måle salg. Det finnes flere norske merkevarer som gjør suksess i kanalen. Vita, Pierre Robert og Coop Extra og McDonalds er noen av dem. Når det gjelder B2B er vi foreløpig litt avventende. Driver du for eksempel innen industri eller offshore, så er nok ikke Tik Tok kanalen du bør prioritere foreløpig.
Fotos: Sandefjord Næringsforening. Til høyre TikTok Norges Brand Partnership Manager, Vivian Chiang og Myndighetskontakt Kjartan Dall Larsen
Oppsummert: Bør din bedrift på TikTok?
Det er det bare du som har svaret på. Her får du noen kontrollspørsmål du kan stille deg selv, svarer du ja på de fleste av disse, bør du vurdere det
- Har du har tid og/eller penger til å skape et innhold som fungerer på plattformen?
- Har du en relativt ung målgruppe? (Da mener vi 18- 50).
- Selger du produkter eller tjenester mot privatmarkedet (B2C)?
- Er du villig til å prøve og feile for å får et forsprang på konkurrentene?
- Har du en intern ressurs som kan lede arbeidet opp mot samarbeidspartnere?
Lykke til med din videre kommunikasjon. Og husk at UANSETT hvilken kanal du kommuniserer i, så er det én ting som gjelder: Skape godt innhold. Innhold tilpasset plattformen du er på. Godt innhold handler ikke bare om at folk skal like det, men det skal også bidra til å bygge merkevaren din gjennom å øke kjennskap, kunnskap, holdning eller handling.