Nyhetskriteriene som bør sjekkes av i pressesaken din
En journalist får ti-, kanskje hundretalls tips, hver dag. Og ingen lager saker for å være greie – de er interessert i saker som selger!
Derfor må saken «tenke som dem», den må sjekke av på det journalistene vurderer når de lager saker. Nemlig nyhetskriteriene:
- Konflikt
Det er ikke tilfeldig at vi skriver dette først. For mange journalister er dette det viktigste kriteriet: Er det en konflikt mellom to eller flere parter? Tydelige motsetninger og perspektiver er noe de fleste leter etter. - Vesentlighet
En sak som berører mange, er vesentlig. Inneholder nyheten/pressemeldingen din informasjon som gjør nettopp dette, tallfest det. Temaer som ofte går igjen her, er f.eks. penger, helse og familie. - Eksklusivitet
Eksklusive nyheter er en effektiv måte å få oppmerksomhet fra mediene på og øke sjansene for at innsalget ditt blir omtalt. Dette betyr å tilby informasjon eller historier som ikke er tilgjengelig andre steder. Det er også viktig å tilpasse innsalget ditt til hver mediekanal for å maksimere effekten av eksklusiviteten. - Identifikasjon/nærhet
Hvis vi kan identifisere oss med saken, enten geografisk eller følelsesmessig, blir nyheten ofte interessant for oss. Journalister jakter ofte på gode «case», en person som kan fronte en sak og som publikum kan identifisere seg med. - Sensasjon: Journalister leter ofte det uvanlige, spesielle og gjerne dramatiske. Noe oppsiktsvekkende vekker ofte interesse. Inneholder saken din dette elementet, nøl ikke med å fremme det – tidlig!
- Aktualitet: For at en hendelse skal ha nyhetsverdi, må den være aktuell. Aktuelle saker handler om nye nytt eller om noe som frem til nå har vært ukjent. Det kan også være ny informasjon som kommer opp i en tidligere sak.
Lykke til med innsalget! Klikk gjerne her for noen gode råd på veien, og nøl ikke med å ta kontakt om du trenger hjelp.