
Slik får du pressesaken din publisert
Alle bedrifter ønsker seg positiv medieomtale, men det kan være vanskelig å få saken på. Vi hjelper mange av våre kunder med dette, og her deler vi våre fem beste tips for å lykkes.
- Sjekk av nyhetskriteriene
Det første vi ser på når vi vurderer en sak, er om den treffer to eller flere av nyhetskriteriene. Ingen journalister lager saker for å være greie, de er interessert i saker som selger! Derfor må saken «tenke som dem», den må sjekke av på det de vurderer når de lager saker. - Forstå mediet du vil få napp hos
Hva interesserer redaksjonen du vil nå? (De vet tross alt ganske så godt hva leserne sine vil ha…)Gjør researchen din: Analyser bl.a. demografiske data, interessegrupper og sosiale medier-aktivitet. Når du har en dypere forståelse av målgruppen, kan du tilpasse budskapet ditt og kommunikasjonskanalene for å øke effektiviteten av innsalget. - Vær samfunnsrelevant!
Allikevel, uavhengig av hvor godt du kjenner målgruppen, trenger ofte saken en ekstra dytt. Nemlig om den kan løftes på et samfunnsnivå, eller knagges på noe som er aktuelt akkurat nå. Eksempler er trender, lovverk og relevante debatter.Jo mer samfunnsaktuell, jo større sjans er det for at et medie vil dekke saken. Forsøk å se virksomheten utenfra: Hvorfor skal journalist x være opptatt av akkurat din sak? - Bygg relasjoner
Relasjonsbygging med journalister, redaktører og andre nøkkelpersoner i mediene. Dette kan ta tid og krever at du bygger tillit og respekt over tid. Du kan gjøre dette ved å delta på nettverksarrangementer, gi ekspertuttalelser eller tilby eksklusive historier til mediene du ønsker å nå ut til.
- Tilby eksklusive nyheter
Eksklusive nyheter er en effektiv måte å få oppmerksomhet fra mediene på og øke sjansene for at innsalget ditt blir omtalt. Dette betyr å tilby informasjon eller historier som ikke er tilgjengelig andre steder. Det er også viktig å tilpasse innsalget ditt til hver mediekanal for å maksimere effekten av eksklusiviteten.
Lykke til!
Trenger du hjelp? Vi har lang erfaring med PR og innsalg av saker. Ta kontakt hvis du ønsker et uforpliktende tilbud fra oss.