Derfor bør du surfe den digitale bølgen

Surfe den digitale bølgen. Følge med. Få ny kunnskap. Hver dag.

Erna Solberg har uttalt at  ”Når ting utvikler seg så fort som det gjør i dag er vi alle u-land, så det er viktigere enn noen gang å følge med i timen.” Hun har helt rett. Så noe av det viktigste du gjør på jobben er:

Surfe den digitale bølgen. Følge med. Få ny kunnskap. Hver dag.

La deg inspirere – ikke bli skremt
Den digitale utviklingen er i eksponentiell vekst, noe som betyr at det kommer til å skje mer i det kommende året enn noe år før. Ikke la deg skremme av det, fokuser heller på hvilke muligheter som åpner seg for din bedrift. Du trenger ikke bli ekspert på verken AI, big data, robotisering, AR, VR eller blockchain, men du bør vite litt. Vær nysgjerrig på hvilke av de nye teknologiene som kan være aktuelle for akkurat deg. Bølgen kommer – og vi må velge å surfe den, alternativet er å få den i fleisen, mens konkurrentene surfer forbi.

Kunnskap går ut på dato
Kunnskap går ut på dato – og holdbarheten blir bare kortere og kortere. Professor Eirik Sjåholm Knudsen ved Norges Handelshøyskole sier at bedriftene er nødt til å ta dette på alvor hvis de skal opprettholde sin konkurransekraft. For det er ikke nødvendigvis hvilken utdannelse dine ansatte har som betyr mest, men det er læringsevnen til de ansatte som er viktigst for bedrifters konkurranseevne. Vær bevisst på det når du skal rekruttere.

Har ikke tid til alt dette nye
Vi vet at det er krevende å fylle på med kunnskap parallelt med daglig drift. Vi som er et konsulentbyrå lover i hvert fall våre kunder at VI skal ta ansvar for at de får servert informasjon om nye muligheter fra oss. Vi skal følge med på hva de gjør i USA og Kina, men aller mest skal vi følge med på de mulighetene som ligger foran oss akkurat nå for helt vanlige norske bedrifter. Vi har full forståelse for at du må bruke mesteparten av tiden din på daglig drift – vi kan hjelpe deg å integrere nye muligheter inn i det du allerede gjør. Men uansett om du har gode rådgivere i ryggen, så bør du prioritere litt påfyll selv også. Vær nysgjerrig. Les, lytt og se video.

Du kan jo starte allerede i dag! Har du ikke tid eller ork til det kan ta du en kaffe med en av oss, så kan vi dra de store linjene ned til hvilke muligheter dette faktisk innebærer for deg og din bedrift.

 

Noen tips til å starte med: Artikler, foredrag og blogger verdt å følge

 

Noen konkrete eksempler på muligheter som norske bedrifter har tatt i bruk:

  • Chatbots: Automatisert kundeservice via chat for de vanligste spørsmålene. Chatbotene har kunstig intelligens (AI) og lærer seg nye ting hele tiden. Les mer om chatbots her.
  • VR -video: Nordbohus har i lang tid solgt hus ved å la potensielle kunder få ta på seg VR-briller og gå rundt i huset som ikke er bygget enda. Se det her.
  • Skreddersydd personlig kommunikasjon. Gjennom ulike software-applikasjoner (som for eksempel Cxense eller Rich Relevance) kan du tilby kundene dine svært relevant og målrettet kommunikasjon, slik som Amazon og Zalando gjør. Disse systemene krever dog relativt store investeringer, det finnes også enklere og langt billigere løsninger som kanskje er gode nok for ditt behov.
  • Bitcoin: Flere norske bedrifter tar i mot betaling i Bitcoin. Les mer her.
  • Robot i resepsjonen. Reklamebyrået Creuna fikk i 2016 Norges første robot i resepsjonen, den heter Pepper. Les mer om Pepper her.