For vi er Gutta (Fuglene produksjonsselskap)

Utarbeidet kommunikasjonsstrategi for markedsføring av filmen, samt utviklet kampanjer.

Berg Allum Consulting var med allerede da vi var i en tidlig klippefase av «For vi er Gutta». Da bidro de med tydelig spissing av vår italesetting av filmen. Senere fikk vi mange gode forslag til kampanje-ideer i selve lanseringen. Særlig har tilbakemeldingene etter kampanjen «Folket anmelder» gitt oss både smil om munnen og tårer i øynene. Takk for fantastisk energi fra dere hele veien!

Kari Anne Moe
Produsent for Fuglene

 

Filmen FOR VI ER GUTTA handler om ekte mannfolk, ekte musikk og ekte følelser.

Hver tirsdag samles rundt 25 kamerater for å drikke øl, fortelle vitser og synge flerstemt. «Mannskoret» ble startet av DumDum Boys-vokalist Prepple Houmb og flere andre for nesten femten år siden. Bak lukkede dører på Kampen Bistro i Oslo kan gutta være seg selv i sin egen humoristiske frisone og synge rock og punk, og en sjelden gang litt «ordentlig musikk».

Nå har Mannskoret fått sin største og mest absurde spillejobb noensinne; de skal varme opp for selveste Black Sabbath foran 10.000 mennesker. Men på bakrommet er det trøbbel: Én av gutta i koret har kort tid igjen å leve og rekker kanskje ikke den store konserten. Spøken om at korets hensikt er at medlemmene skal synge i hverandres begravelser, har plutselig blitt alvor. Nå får sanggleden, humoren og brorskapet i koret større betydning enn gutta noensinne kunne forestille seg.

FOR VI ER GUTTA er et intimt innblikk i en verden hvor tøffe menn finner ekte vennskap.

 

DETTE GJORDE VI FOR FILMEN FOR VI ER GUTTA     

  • Kommunikasjonsstrategi og sparring rundt nye måter å markedsføre film på
  • Konkret handlingsplan med forslag til tiltak utover det som er vanlig for filmlansering
  • Gjennomføring av kampanjen «Folket anmelder»

 

Fuglene er et produksjonsselskap med svært erfarne og dyktige filmfolk. Det har vært en drøm å få komme bak kulissene i lanseringsfasen av filmen «For vi er Gutta». Vi er mektig imponert over produktet de flinke regissørene Jo Vemund Svendsen og Petter Sommer har skapt, sammen med koret og produsentene. Denne filmen MÅ du bare se, den rører deg og du glemmer den aldri!

 

Fuglene kom til oss i Berg Allum fordi de ønsket at noen fra den kommersielle marketingverdenen skulle bidra med ideer og muligheter rundt markedsføringen av en film. Kanskje har filmindustrien noe å lære fra markedsføring i andre bransjer, tenkte de.  De ønsket å bygge kjennskap rundt filmen og trigge kionobesøk, gjerne på nye måter. Vi har bidratt med en kommunikasjonsstrategi, der vi har jobbet sammen om å definere målgrupper og tiltak for å nå dem. Videre har vi sparret på alt fra filmnavn, kampanjeideer og sponsorer. Vi laget en konkret handlingsplan med forslag til aktiviteter som kan gå i tillegg til den tradisjonelle «lanseringspakken» og bisto i gjennomføringen av en av disse; «Folket anmelder» i sosiale medier.