Slik lager du en god investorpresentasjon
Skal du lokke investorer til din start-up eller selskapsutvidelse, så gjelder det å ha en investorpresentasjon som treffer blink.
Alt for mange gründere bruker all sin tid og energi produktutvikling, mens de «glemmer» at for å få med de riktige investorene på laget så må de legge ressurser i en presentasjon som treffer. Vi hjelper mange av våre kunder med dette, og her deler vi våre beste tips til en god investorpresentasjon.
Investorer lurer som regel på fire ting
- Er det et produkt og (ikke minst) mennesker jeg tror på?
- Er det et reelt behov for produktet/ tjenesten i markedet?
- Hvor mye penger kan jeg tjene på det? Når? Til hvilken risiko?
- Er det meningsfylt for meg å investere her? (Dette punktet får stadig økt betydning).
Dette er det viktigste i en investorpresentasjon
Vis at du forstår hvem kundene dine er og hvilket problem du skal løse for dem. Fortell med enkle ord hvordan produktet / tjenesten skal løse problemet. Sørg for å ha nøkkeltallene på plass, at du har gjort analyseleksene dine, og vær tydelig på vekstambisjoner, kapitalbehov og forventet avkastning. Vis frem menneskene og engasjementet bak selskapet, og inkluder så mange bevis du kan.
Mal for investorpresentasjonen
Her får du en mal som kan fungere som et utgangspunkt– slide for slide. Det vil naturlig nok variere fra selskap til selskap hvordan presentasjonen bør bygges opp, så plukk og miks som du vil. Noen av punktene kan kreve flere slides avhengig av kompleksitet. Riktig rekkefølge kan også variere fra selskap til selskap.
- Det er ekstremt viktig med godt design. Førsteinntrykket og innpakningen er viktigere enn du tror. Du bør ha et helhetlig, proft design gjennom hele presentasjonen.
- Boom! Et åpningssitat som sier noe viktig, overrasker, eller fanger oppmerksomheten på et vis.
- Hvilket problem skal du løse? Få frem kundeinnsikt, helst dokumentert.
- Løsning . Hva selger du? Kortfattet og enkelt sett med kundens øyne. Også kjent som «heistalen». Gjør det visuelt, det er spesielt viktig hvis du har et komplekst, teknisk produkt.
- Dypere produktbeskrivelse. Her får du lov å gå litt i nerdedetaljene hvis behov. Men en advarsel til teknologer; fokuser på hva investoren kan forstå og er interessert i.
- Bevis for at markedet trenger og vil ha produktet ditt. F.eks. markedsundersøkelse, ekspertuttalelser, sitater fra fornøyde testkunder etc. Få noen andre enn deg selv til å fortelle at dette er bra.
- Hvem konkurrerer du mot og hvorfor skal kundene ønske å flytte det de gjør i dag over til ditt produkt / tjeneste?
- Visjon. Hva vil du oppnå i det store bildet med lanseringen / utvidelsen
- Markedet & målgruppe(r). Størrelse på markedet, kort målgruppebeskrivelse og innsikt
- Show me the money! Vekstanalyser. Vis forventet kundevekst, topp- og bunnlinjevekst, pluss eventuelt forventede markedsandeler (hvis du er i et definert marked). Visualiser i grafer, investoren vil enkelt ha svar på ROI. Her kan du eventuelt vurdere å sette opp tre mulige scenarier; worst case, realistisk, og best case. Husk å inkludere forutsetninger. Det er også viktig å få frem forretningsmodellen her; hvordan skal du tjene penger på produktet / tjenesten?
- Hvis det er et etablert selskap som lager presentasjonen, kan det være fint med en «one pager» om selskapet. Viktigste meritter, antall ansatte, land etc. Noen velger å sette denne helt i starten av presentasjonen.
- Teamet bak selskapet. Husk at investorer er vel så opptatt av å investere i riktig personer som i riktige produkter. Vis at du har med deg kompetansen og engasjementet som trengs på laget for å lykkes.
- Boom! Et avslutningssitat som sitter.
Noen tips på tampen
- Less is more. Prøv å holde presentasjonen under 20 slides, da bør du få sagt det meste. Dog er det ingen fasit her. Velg heller luft i designet og fordel innholdet på flere slides, enn å pakke slidesene helt fulle. Se våre generell tips til presentasjoner her.
- Skal presentasjonen holdes eller sendes? Det kan være lurt å lage en «holdeversjon» med mindre tekst, slik at tilhørerne lytter til deg heller enn å lese. Videre kan du lage en «sendeversjon», som er selvforklarende for leseren.
- Hold fokus på det du tror publikum, i dette tilfellet investorene, er interessert i – løft blikket.
- Prioriter design. Det er veldig lite overbevisende om du for eksempel skal pitche et moderne tech-selskap med en presentasjon som kunne vært designet på 90-tallet.
- Hent hjelp hvis dette ikke er din sterke side. En god investorpresentasjon kan være nøkkelen til å komme videre med selskapet ditt.
Lykke til!
Trenger du hjelp? Vi har lang erfaring med å lage gode investorpresentasjoner. Ta kontakt hvis du ønsker et uforpliktende tilbud fra oss.