7 tips til en god PowerPoint-presentasjon
I disse dager har du kanskje endelig fått tid til å pimpe powerpoint-presentasjonen?
Jeg mener presentasjoner er undervurdert som kommunikasjonskanal. Brukt riktig er det et fantastisk verktøy – men her er det mange som synder.
Jeg ser altfor ofte PowerPoint-presentasjoner stappet med tekst, og med mer fokus på «se hvor fin bedrift vi har» enn på ting som faktisk er interessant for tilhørerne. Her er mine 7 beste tips til en god presentasjon.
1. Unngå selvskrytfella. Tenk «What´s in it for me?»
En skrytepresentasjon av bedriftens meritter er sjelden interessant for andre enn egne ansatte. Tilpass ALLTID presentasjonen til de du skal holde den for. Husk, folk er mest opptatt av seg selv og sine utfordringer. Så tenk: Hvilke problemer kan du løse? På hvilken måte?Hva står du for? Gi eksempler som tilhørerne kan knytte opp mot SIN hverdag.
2. Mer bilder – mindre tekst
Folk husker bilder 6 ganger bedre enn tekst. Har du tekst på lerretet vil folk lese det, og IKKE høre på deg, folk leser MYE raskere enn du snakker. Bruk store bilder, sammen stikkord, som du kan snakke rundt. Da blir du lyttet til. Noen ganger er det behov for en presentasjon som kan sendes i etterkant. I så tilfelle anbefaler jeg at du lager to versjoner; en «presentasjonsversjon» og en «leseversjon». Leseversjonen kan selvfølgelig ha mer tekst, slik at du får formidlet budskapet uten at du holder presentasjonen.
3. Få, tydelige budskap
Enten presentasjonen din skal vare i 10 minutter eller 60, så bestem deg for «hva er det VIKTIGSTE jeg vil formidle». Hvis de skal huske 3 ting når jeg er ferdig, hva er det? Folk klarer ikke å huske mer enn 3, maks 4 ting.
4. Fortell historier og vær personlig
Knytt budskapene dine opp mot historier fra virkeligheten, eksempler og case. Del gjerne egne erfaringer og historier, det husker folk aller best. Husk, du kan fint være personlig uten at du trenger å være privat. Bygg opp presentasjonen din med en introduksjon, en hoveddel og en oppsummering – med gode historier hele veien.
5. Oppsummer dine få, tydelige budskap
Mot slutten av presentasjonen oppsummer med typ «hvis dere skal huske 3 ting fra denne presentasjonen, så er det følgende: Punkt 1, punkt 2, punkt 3. Husk å oppsummere med BILDER som du snakker rundt, ikke skriv tre setninger på en slide. Alle liker folk som er tydelige. Prøv å ikke bable for mye i vei, vær så poengtert du kan.
6. Bruk tid på å lage presentasjonen – eller få hjelp fra profesjonelle!
Innse at det å lage gode PowerPoint-presentasjoner tar tid. Både det å forberede et lettfattelig og tydelig innhold (manus) og det å finne gode bilder/ filmer som illustrerer det, er tidkrevende, men det er verdt det. Har du ikke tid? Send over den treige, tekst-tunge presentasjonen du har liggende til oss, så kan vi trylle den om til kommunikasjon som fungerer. Hvis du vil få noen tips til hvordan du kan gjøre det selv, sjekk artikkelen om hvordan pimpe powerpointpresentasujonen din her.
7. Forbered deg godt! Uansett om du skal ha 1 eller 500 tilhørere
Jo mindre tekst du har på slidene dine, jo viktigere er det at du har øvd godt på det du skal si. Dette er selvfølgelig ekstra viktig hvis det er et foredrag med mange i salen. Men husk at det at det er like viktig å naile for eksempel den viktige innsalgspresentasjonen som å briljere på den store scenen. Noen liker å bare ha stikkord i notatfeltet, selv pleier jeg å fullstendig manus, men etter jeg har øvd så ser jeg aldri på teksten mens jeg presenterer. Trikset er at det skal se ut som du snakker helt fritt og naturlig, mens sannheten er at det er godt innøvd og timet. Jeg lover deg, er du topp forberedt, får du frem budskapet ditt – og du blir MYE mindre nervøs.
Skal du bruke presentasjonen din til å holde webinar? Her deler vi våre tips om hvordan holde gode webinarer.
Vil du ha hjelp til å lage en knallgod presentasjon? Vi har lang erfaring med å hjelpe bedrifter med dette- og vet akkurat hva som skal til. Vi kan hjelpe deg med hele presentasjonen eller for eksempel bare finpussen. Ta kontakt for en uforpliktende prat!