Slik holder du gode webinarer

De fleste møter er for tiden digitale, også de store presentasjonene. Det kan kjennes rart å snakke til den grønne prikken i webkameraet – og det er en del ting å tenke på. Vi gir deg tipsene som gjør at du kan gjennomføre ditt neste webinar med glans!

Her får du 10 tips og råd om hva du bør gjøre, og hva du absolutt ikke bør gjøre, når du skal holde webinar, for å komme gjennom skjermen på en god måte.

1. Innhold: Lag en presentasjon som treffer målgruppen

Alt for mange slurver med selve innholdet i de digitale presentasjonene. Det gjelder å forstå at de som skal se og høre på deg kun er opptatt ev en ting: Seg selv! De tenker «what´s in it for me».

Husk:

  • Less is more – ikke stapp slidene fulle av tekst og dårlig clip art
  • Vit hvem du snakker til – og snakk om det som er viktig for dem, ikke for deg
  • Del historier, gjerne personlige, for å underbygge budskapet ditt
  • Bruk store bilder og ett eller veldig få budskap på hver slide

Her kan du lese vårt blogginnlegg om hvordan lage en god PowerPoint-presentasjon.

Eksempel på hvordan slidene bør se ut og hvordan de ikke bør se ut i en presentasjon. Fotomontasje.

2. Manus: Skriv opp det du skal si i notatfeltet

Uansett hvor god du synes du selv er til å presentere – du MÅ forberede godt hva du skal si. Ellers blir det enten rotete, kjedelig eller for langt. Du bør skrive opp stikkord eller komplett manus i notatfeltet i PowerPoint (eller Keynote). Selv pleier jeg å skrive ordrett manus, i hvert fall til de første slidene i presentasjonen. Det blir en del av å bygge historien jeg skal fortelle. Dessuten blir jeg mye tryggere i presentasjonsøyeblikket da. Det å skrive ned manus gjør at du også husker bedre det du skal formidle.


Fyll inn ditt manus i notatfeltet når du lager presentasjonen. Når du da skal holde den, får du manuset opp ved siden av slidene dine. Mulig du må endre i innstillinger for at dette oppsettet skal vises når du presenterer. Anbefaler å ha to skjermer hvis mulig.


3. Tech-sjekk – det er IKKE LOV å slurve med denne

Ingen ting er kjipere enn at webinaret går i vasken fordi teknologien streiker. Her er min sjekkliste

  1. WiFi – sjekk at den er stabil og rask nok (bruk evt. kabel for å være helt sikker)
  2. Strøm – ikke glem strømkabelen
  3. Kjenne plattformen. Enten det er Zoom, Teams eller noe annet, sett deg inn i plattformen og mulighetene
  4. Lyd – sjekk at PC-lyden funker, evt. om du bruker eksternt lydutstyr eller hodetelefoner (som kan se litt rart ut)
  5. Kamera – sjekk at PC-kamera eller eksternt kamera funker. Min erfaring er at PC-kamera holder i massevis
  6. Videoer! Kan ikke sjekkes nok ganger. Jeg er forsiktig med å bruke video i webinar nettopp fordi det ofte går galt. Hvis du skal ha video: Last videoen inn på din PC (ikke stream den) – og planlegg hva du skal gjøre hvis den kræsjer. Ha en back-up slide
  7. I det du starter webinaret spør gjerne de som hører på om bilde og lyd er ok ved at de eksempelvis svarer ja eller gir en tommel opp i chatfeltet – da vet du at folk både ser og hører deg

 

4. Bakgrunn – så rolig som mulig

Hovedregelen er at bakgrunnen ikke skal ta fokus fra budskapet ditt. Ha en nøytral vegg bak deg, gjerne uten bilder eller noe som helst. I hvert fall ikke rot, plakater, medaljer eller andre ting som kan trigge folks nysgjerrighet. Er det umulig å finne en rolig bakgrunn kan du bruke en digital bakgrunn, men velg da en rolig og nøytral en – ikke en crazy med ballonger i masse farger (med mindre det skal få frem et eksempel).

Eksempler på hvordan bakgrunnen bør og ikke bør være når du holder digital presentasjon. Fotomontasje.
Hvis du har rot, plakater eller annet i bakgrunnen, vil det stjele oppmerksomheten fra budskapet ditt. Minst mulig bak deg!


5. Plassering av kamera – i øyehøyde

Vi har vel alle sett «dobbelthake»-vinkelen? Ikke lekkert. Kamera skal plasseres i din øyehøyde, evt. litt over, men ikke over toppen av hodet ditt. Hvis du bruker kameraet på PC´en (slik jeg gjør), så må du sette den høyere enn pulten din. Jeg er 165 cm høy og bygger opp med 5 kokebøker under PC´en –  så er jeg good to go.

Eksempler på hvordan kameraplasseringen bør og ikke bør være når du holder digital presentasjon. Fotomontasje.
De fleste har kameraet for lavt. Den gyldne regelen er at kamera skal være plassert mellom øynene dine og toppen av hodet.

6. Lys – rett forfra

En klassisk tabbe mange gjør er å ha lys bakfra, det fungerer ikke! Det er heller ikke ideelt å få lyset rett ovenfra, som for eksempel ved spotlights i taket. Lyset skal komme rett forfra, det er mest flatterende. Er det på dagtid får du det beste lyset ved å sitte foran et vindu. Er det ikke dagslys tilgjengelig er det beste tipset å finne en skrivebordslampe e.l. som du kan peke rett mot ansiktet ditt. Gjerne kombinere med spotter fra taket som er helt dempet.

 

Eksempler på hvordan lyset bør og ikke bør være når du holder digital presentasjon. Fotomontasje.
Lys er viktig! Jevnt lys forfra er best, for eksempel fra et vindu, evt. en lampe i front.

 

7. Tempo og stemmebruk – senk stemmeleie og snakk sakte

Senk stemmeleiet ditt og snakk saktere enn du tror du burde. Forskning viser at dypere stemmeleie fremstår med mer tyngde og soliditet enn lyst stemmeleie. Har du en naturlig lys pitch? Fortvil ikke, dette kan trenes opp (bare google det)! Man skal jo uansett snakke med stemmen man har, men bare å være bevisst på å ikke pipe i vei hjelper ofte. Hvis dere vil la dere inspirere, lytt til taler fra Oprah Winfrey eller Barack Obama – to mestere i stemmebruk. Ikke bare stemmeleie, men også hvordan de varierer tempo og intensitet. Sjekk for eksempel Oprahs tale fra Oscarutdelingen 2018.

En av verdens beste i stemmebruk? Legg merke til hvordan Oprah bruker stemmen sin i denne talen. Hun snakker med dypt toneleie, og varierer både tempo, og intensitet for å underbygge budskapet på mesterlig vis (Du kan starte ca 1 minutt inn i talen, det er mye klapping og styr før det).


8. 
Kroppsspråk og blikk – Hold kroppen i ro og øynene i kamera

Det beste med å holde webinar er at du slipper å stresse med hvor du skal holde hendene dine. De skal nemlig være ute av bildet! Med mindre du skal vise noe helt spesielt. Den gylne regel er å holde deg mest mulig i ro. Selv liker jeg å sitte når jeg holder webinar, da er det lett å holde seg i ro. Men det er helt fint å stå også, bare sørge for at du ikke blir virrende rundt i kameraruten.

Når det gjelder blikket så gjelder én ting: Øyekontakt. Det betyr at du skal se så mye på den grønne prikken som du kan gjennom hele webinaret. Bruker du flere skjermer så MÅ du sørge for at den siden med notatene dine er den du har på skjermen der webkameraet er. Har du løst kamera må det plasseres der du har notatene dine. Jeg vet det kan føles rart å snakke til en grønn prikk, men her er det bare å «fake it till you make it». Prøv å visualisere publikum bak den grønne prikken.

Eksempler på hvordan kroppsspråket bør og ikke bør være når du holder digital presentasjon. Fotomontasje.
Blikket er nesten det eneste kroppsspråket du har på et webinar. Bruk det riktig. Se inn i kamera – IKKE i den andre skjermen eller med nesa i notatene.


9. Engasjere publikum – husk at mange multitasker mens de ser på webinar

Det er krevende å holde folks fokus på webinar. De aller fleste multitasker mens de ser på deg. Sånn er det bare. Men du kan gjøre noen grep for å holde dem engasjert gjennom webinaret, her er noen ting jeg pleier å bruke:

  • Meningsmålinger e.l. der de aktivt må svare på noe. Zoom har noen funksjoner for dette, ellers er jeg veldig glad i mentimeter.com
  • «Spørsmålspauser» underveis der du svarer på spørsmål som har kommet inn på chatten.
  • Kjør en Kahoot til slutt, gjerne med en liten premie, der du lager spørsmål om det du har presentert.
  • Hvis plattformen har mulighet for reaksjoner fra publikum (eks. tommel opp), be dem svare på enkle spørsmål underveis.
  • Når du skal si det aller viktigste: Si «Hvis noen multitasker nå – så anbefaler jeg VIRKELIG at dere følger med de neste 15 sekundene».

Forresten; visste du at det snart lanseres en ny digital møteplattform  som bruker kunstig intelligens for å sjekke at folk følger med på videomøter? Både spennende og skummelt! Du kan lese om Headroom i bloggen til Hans-Petter Nygard-Hansen, sjekk her.

10. Ha en god hjelper – ingen kan briljere helt alene

Anbefaler at du får en kollega eller venn/familie til å være støttespiller underveis. Når du presenterer, er det umulig å samtidig følge med på spørsmål fra chatten og evt. andre ting. Så en god hjelper kan styre chat og passe på tiden og alt det der. Og backe deg hvis det kjennes litt ensomt å snakke til den grønne prikken.

Lykke til med ditt neste webinar!  Tenk så gode vi blir på digitale presentasjoner nå for tiden da, folkens!

Trenger du hjelp til å utforme presentasjonen din, manuset eller ønsker kurs i hvordan å holde webinarer i din bedrift, ikke nøl med å ta kontakt!