Kontakt oss

Dette bør du vite om sosiale medier i 2019!

Du har 1,7 sekunder på deg til å fange min oppmerksomhet på Facebook!

Vi var på plass på Social Media Days 2019. Her kommer vår oppsummering  og nyttige tips vi tok med oss.

1. Avhengig av mobilen?

Vi sjekker i snitt telefonen 150 ganger om dagen. Ungdommene sjekker oftere! Vi scroller i snitt 91 meter nedover i feeden – daglig! Det er like langt som høyden på kontrolltårnet på Gardemoen. Det finnes flere mobiltelefoner enn tannbørster i verden! Faktisk 4 milliarder versus 3,5 milliarder. 94% av tiden brukt på Facebook foregår på mobilen. (Kilde: Facebook)

Hva betyr dette for markedsførere? Det betyr at vi må lage innhold deretter – lag til mobilen først! Se lenger ned for tips rundt godt innhold.

Korte ideer

Creative Strategist, Josefine Billström tipser om å lage innhold til sosiale medier basert på korte ideer! Kom til poenget!

2. The speed of people – vi er utålmodige!

Creative Strategist, Josefine Billström i Facebook snakket mye om hvor utålmodige vi mennesker har blitt. Vi må lage innhold til der målgruppene våre er i dag og ikke der de var. Du har nå i snitt 1,7 sekunder på deg for å fange min oppmerksomhet i feeden på Facebook. Ungdommene bruker 1 sekund! Gjennomsnittslåten på Spotify har gått ned med 30 sekunder. Vi har ikke tid til å høre en låt ferdig en gang.

Hva betyr dette for markedsførere? Start med poenget! Lag innhold til Facebook og Instagram som om det skulle vært til utendørs reklame/boards du passerer. Vi trenger kun å se et bilde i 13 millisekunder for å identifisere det og vi prosesserer bilder 60.000 ganger raskere enn ord. Bruk en fotograf eller et kult filter.

 

3. Tillit er avgjørende – stoler ditt publikum på deg?

Vi må bygge tillit til kundene vi ønsker oss og gjøre oss fortjent til å markedsføre mot dem. Den beste måten å gjøre det på er ved å være åpen og ærlig, samtidig som du gir kundene dine verdi før du tilbyr dem å kjøpe av deg. La kjerneverdiene i selskapet styre måten du kommuniserer med kundene dine. Dette vil bidra til å tydeliggjøre merkevaren din. Mange fokuserer også altfor mye på konvertering i sosiale medier. Dette fører til mye «løp-og-kjøp-mas» som kan bidra til å svekke tilliten til merkevaren.

Hva betyr dette for markedsførere: Vær personlig, kanskje med en fremtredende og karismatisk leder eller ansatt, alternativt en passende influenser. Vi stoler mer på andre mennesker enn merkevarer. Tenk mindre på hvordan du skal skille deg fra konkurrentene og mer på hvordan du skal komme tettere på kundene dine. Bygg tillit i relasjoner og husk at det er langsiktig arbeid.

 

4. Strategi for sosiale medier i 2019 – like viktig som før!

Det finnes uhorvelig mange sosiale medie-kanaler der ute. Det vanskeligste kan ofte være å velge hvilke man skal bruke og hva du ønsker å oppnå med den enkelte. Vær heller god på en, enn dårlig på flere. Bygg sten for sten i en og en kanal. Les mer om de største sosiale medie-kanalene her. 

Lag et tydelig styringsverktøy som sier noe om hvilke målgrupper dere skal treffe i hvilke kanaler og hvilken rollen kanalen skal ha. Bruk verdiene i selskapet til å forme en tydelig tone of voice. Er en av verdiene leken, så spill på dette i dialogen du har med kundene dine. Sett tydelige mål for de ulike kanalene som er lett å følge. Husk at målene ikke alltid må handle om konvertering, men også merkevarebygging, dialog med kundene etc. Les mer om hvordan du bør måle effekten av reklame her.

Hva betyr dette for markedsførere? Ikke hopp bukk over strategien! Den skal hjelpe deg å prioritere kanaler, aktiviteter, tid og penger. Og kanskje det viktigste; holde fokus på det som er viktig for akkurat dine kunder.

5. Forankring i ledelsen – et must!

Snittalderen på deltagerne på Social Media Days var lav. Unge fremadstormende markedsførere som har ambisjoner, teft for nye digitale verktøy og en haug av engasjement. Dessverre begrenser ofte lederne mulighetene. Mange er fortsatt skeptiske til bruk av både tid og ressurser. Enkelte ledere kan ikke nok om SoMe og velger «trygge» tradisjonelle kanaler i stedet. På den andre siden er mange sosiale medie-entusiaster ikke flinke nok til å overbevise ledelsen.

Hva betyr dette for markedsførere? Vi må har en klar strategi med tydelig mål (f.eks. dialog med kundene, følgere, henvendelser, rekkevidde, engasjement etc.). Ledelsen i ethvert selskap er opptatt av ROI (return of investment). Du må belyse hvilken verdi arbeidet i sosiale medier skal gi og bevise det fortløpende. Med skikkelig forankring i ledelsen, en klar strategi med tilhørende budsjetter og kreative hoder, vil man kunne ha grunnlag for å lykkes på Facebook.

Kunal Khanna, Google

Kunal Khanna fra Google deler sine tips til merkevarebygging i sosiale medier i 2019.

6. Hvilket innhold fungerer best i sosiale medier?

Innhold i sosiale medier bør være enten underholdende, lærerikt eller veldig nyttig. Inviter til dialog så ofte du kan og ta deg tid til å besvare alle, helst med et spørsmål tilbake. Sosiale medie-kanaler applauderer de som bidrar til engasjement og liv i kanalene. Derfor bør innholdet du deler eller legger ut bidra til at folk ønsker å engasjere seg. Produksjon av godt innhold kan ta tid. Ta derfor godt vare på det du først lager. Sørg for å lage deg en oversiktlig publiseringsplan og et godt arkiv slik at du lett kan finne igjen tidligere innhold til gjenbruk.

Hva betyr dette for markedsførere? Du må forstå kundene dine og hvilke behov eller problemer de har som du vil løse. Hvilket innhold kan jeg legge ut som er enten nyttig, lærerikt eller underholdende innenfor dette, og hvilke spørsmål kan jeg stille som kundene vil svare på? Prøv deg frem, her er det «øvelse gjør mester» som gjelder!

7. Oppsummering: Hva skal til for å lykkes i sosiale medier i 2019?

Tid, engasjement og tillit og penger. Det krever gode bilder/film med stoppeffekt. Tekster som inneholder gode spørsmål. I tillegg til ditt engasjement i sosiale medier i form av dialog med kundene og raushet mot leverandører og partnere. Gjør mot andre som du vil de skal gjøre mot deg!

1. Strategi for sosiale medier med klare mål og budsjetter

Kanalvalg, målgrupper, mål, tone of voice og budsjetter. Prioriter hardt og hold deg til det!

2. Forankring hos ledelsen

Belys områdene sosiale medier skal håndtere og hvilke parametere du skal måle. Informer ledelsen underveis med gode rapporter på hva som er gjort og hva som er oppnådd.

3. Publiseringsplan og innholdsarkiv

Ingen husker hva du publiserte for tre måneder siden. Lag deg et godt arkiv som kan gjenbrukes med få justeringer. Lag en idébank du kan plukke fra etter hvert som de gode ideene dukker opp.

4. Godt innhold – tilpasset eller laget til kanalen det skal være i!

“Don’t bite of more than you can chew”. Innhold fungerer absolutt best når det er laget spesifikt for den aktuelle kanalen. Dette vet vi er ressurskrevende. Gjør så godt du kan med det du har er vårt råd.

5. Engasjement i eget og andres innhold i sosiale medier

Sosiale medie-kanaler vil premiere deg for ditt engasjement på andres sider, poster eller i grupper. Er du eller bedriften aktiv i sosiale medier så vil dette bedre rekkevidden til bedriften din, men pass på at du ikke markedsfører deg selv i andres grupper eller kanaler. Det slår negativt ut.

 

Ønsker du hjelp?

Syns du det er vanskelig å vite hvilke grep dere skal gjøre i sosiale medier? Lykkes dere ikke med det som gjøres i dag? Da har vi lyst til å hjelpe dere! Ta kontakt med oss så finner vi en god løsning sammen.