Tips for effektiv markedsføring

Her har vi samlet 13 kortfattede tips. Vi har egne oppskrifter for hvordan ta tak i hvert av disse, og noen av dem kan du lese mer om her på bloggen vår etterhvert.

Stopp en halv! Bruk en halv dag på å løfte blikket og definere “hvor er vi?” og “hvor vil vi?”.

Lojalitetsstrategi: Ta vare på de kundene du har.

Vit hvem du snakker til. Hvis du prøver å treffe alle, treffer du ingen ordentlig.

Kommunikasjon: Oppfattes du slik du ønsker gjennom annonser, web og 1:1 kommunikasjon?

Hvem gjør hva? Uklar ansvarsfordeling internt er roten til alt ondt.

Fremdriftsplan: Bryt alle tiltak ned i små, overkommelige oppgaver med tidsfrister.

Sosiale medier og mobile flater: Ta stilling til hvordan din bedrift skal utnytte dem. Det er et minstekrav i 2013.

Webanalyse: Alt for mange aner ikke hvor mange som besøker websiden sin eller hvor de kommer fra.

Nettsiden – bedriftens visittkort. Treffer den målgruppen? Bidrar den til at du oppnår målene dine?

Markedsbudsjett: Ikke bare kjør samme markedsmix år etter år av gammel vane. Kan pengene brukes mer effektivt?

Innse at ingenting kommer gratis. Hvis du vil skape vekst må du være villig til å investere tid og penger. Men alltid med klare mål om hva du skal få igjen for det.

Ta deg tid. Du har ikke RÅD til å la være. Det handler om prioriteringer.

Ikke glem PR. Døp markedsplanen om til “Kommunikasjonsplan” og tenk på redaksjonell omtale, events og foredrag som del av den totale kommunikasjonspakken.