Tips for suksess med e-postmarkedsføring

Tross kriser, en pågående pandemi og en verden i stadig raskere digital utvikling står nyhetsbrev og e-postmarkedsføring fortsatt som et av de mest effektive markedsføringstiltakene du kan gjøre, også i 2021.

Men hva er egentlig de viktigste driverne for at du skal lykkes med e-postmarkedsføring? Hva skal til for at dine nyhetsbrevabonnenter åpner akkurat ditt nyhetsbrev i jungelen av informasjon som renner inn i alles innbokser?

Her får du noen tips til hva du må huske på!

Skjermbilde av e-poster og nyhetsbrev i innboks.

Slik fylles min innboks opp i løpet av en dag. Er det noen du syns skiller seg ut, i positiv eller negativ retning?

Si hva du skal – og hold det du lover

En tydelig «kontrakt» med de som ønsker å motta informasjon av deg er superviktig. Som mottaker av e-poster fra deg skal de vite nøyaktig hva de kan forvente. Og da må du gi de akkurat det. Jo mer spesifikk du klarer å være her, jo bedre er det.

Slik gjør vi i Berg Allum det. Tydelig hva du kan forvente – litt mer utydelig når du kan forvente det, men vi sender KUN når vi har noe interessant (slik som denne bloggposten).

Skjermbilde: skriv deg opp for nyhetsbrevet fra Berg Allum

Fjellsport gjør det slik. Tydelig på hva du kan forvente og attpåtil får du 15% rabatt på første ordre hvis du skriver deg opp på nyhetsbrevlisten. Da skjønner vi at nyhetsbrev har stor verdi for Fjellsport.

Skjermbilde: Skriv deg opp for Fjellsport sitt nyhetsbrev

Sesam, lukk deg opp!

Hadde man bare hatt en magisk frase som gjorde at alle nyhetsbrev fra deg ble åpnet!

Sannheten er at den frasen fra Ali Baba og de førti røverne, ikke funker like bra som den gjorde for Ali Baba i nevnte eventyr.

Åpningsfrekvens, eller antall personer som åpner ditt nyhetsbrev sammenlignet med hvor mange du har sendt til, handler rett og slett om mange faktorer.

Du må skille deg ut i innboksen. Lettere sagt enn gjort ja – det stemmer! Noen ting må du bare huske på, og derfra er det testing, testing og atter testing som gjelder:

  • Pass på at du ikke havner i søppelposten
  • Gi brukeren en eller annen grunn til å åpne. Her gjelder det å skrive et knallbra emnefelt som trigger nysgjerrigheten til mottakeren.
  • Det er liten plass i emnefelt og «pre-header», så bruk plassen fornuftig
  • Send på et tidspunkt som passer godt for kundene
  • Send til deg selv for å teste før du sender ut til alle i lista di (du kommer garantert til å se at du må gjøre noen endringer)
    • Se hvordan den ser ut i Outlook, Gmail og andre e-postklienter
    • Sjekk den også på mobilen!

 

 Små justeringer kan gi store utslag

Det er ikke alltid man tenker på det, men en økning på kun 1 % i åpningsfrekvens kan gjøre store forskjeller på hvor mange salg du får. Har du en liste på 10 000 personer, og vanlig åpningsfrekvens er 20 %, så tilsier enkel matematikk at det er 2000 personer som åpner e-posten fra deg.

Hvis du får 21 % av e-postlisten din til å åpne, så er det 2100 personer, altså 100 ekstra personer som er interessert i hva du har å si.

En liten justering i emnefeltet er kanskje alt som skal til for potensielt å ha 100 ekstra mulige kunder. Kanskje du neste gang kan prøve et emnefelt hvor du:

  • Stiller et spørsmål?
  • Gir et tilbud med begrenset varighet?
  • Provoserer?
  • Får mottaker til å føle seg spesiell?
  • Gir en eksklusiv invitasjon?
  • Tipser om konkrete metoder som faktisk funker?

Segmentering av e-postlisten

Høyere åpningsfrekvens kan også oppnås gjennom å segmentere e-postlisten din.

Dette kan eksempelvis gjøres allerede ved påmelding på nyhetsbrevet slik Oslo Sportslager gjør det:

Skjermbilde. Oslo Sportslager nyhetsbrev registrering

Åpningsfrekvens er ålreit det, men vi vil jo ha salg

Første steg i at noen skal gjennomføre den ønskede handlingen, nemlig å kjøpe noe, laste ned noe, eller gjøre en annen handling som er målet for e-posten, er at e-posten åpnes. Deretter dreier det seg om å få noen til å klikke på budskapet eller budskapene dine i e-posten. Så hvordan skal vi få til det da?

Det handler i utgangspunktet om fire elementer:

  1. Overskrift
  2. Tekst
  3. Bilde
  4. Knapp/CTA/Call-to-action

Det bør være en rød tråd mellom emnefelt og innholdet i e-posten. Hvis ikke føler mottakeren seg lurt.

Sørg derfor for å ha en overskrift som bygger videre på emnefeltet, og som trigger nysgjerrigheten.

Teksten og bilder må også selvsagt henge på greip med både emnefelt og overskrift, og gi utdypende informasjon om hvorfor dette er bra eller til nytte for mottakeren.

Som på nettsider, så bør du heller ikke i nyhetsbrev skrive «Klikk her». Ha en lenketekst eller tekst på knapper som gir mer informasjon.

Hvis du eksempelvis er en skobutikk som skal selge vårnyheter, eller en cateringsjappe som leverer varme lunsj rett til (hjemme)kontoret, så er du kanskje enig i at «Se vårens skonyheter» eller «Bestill morgendagens lunsj» er bedre enn «Klikk her»?

Landingssiden er nøkkelen til konvertering

Når du har fått mottakeren så langt ned i trakta at de klikker på knappen eller lenken din, så må du igjen ha en rød tråd og en sammenheng mellom innholdet i e-post og landingssiden på nett! Hold deg til ett budskap på landingssiden og sørg for at veldig tydelig call-to-action.

Uber har en enkel landingsside med ett enkelt budskap – registrer deg for å begynne å kjøre.

Skjermbilde av landingsside på Uber.no

 

24nettbutikk.no som hjelper hjelper kunder med nettbutikken sin har også en svært enkel og intuitiv side. Du trenger kun å skrive inn e-postadressen din for å komme i gang, og det attpåtil gratis.24nettbutikk.no. Skjermbilde.

Hvis det er utydelig for brukeren, som nå har kommet seg helt inn på nettsiden din, hva vedkommende skal foreta seg nå, eller om det eksempelvis kommer mye ny informasjon som brukeren må ta inn over seg, så blir det vanskeligere å få hen til å gjøre det du ønsker.

Trenger du bistand eller litt hjelp til å komme i gang?

Nysgjerrig på hvordan du kan optimalisere ditt nyhetsbrev? Eller kanskje du er interessert i å komme i gang med e-postmarkedsføring?

Ta kontakt med oss for å høre mer om hvordan vi kan hjelpe deg med å bygge en e-postliste som fører til flere salg og mer oppmerksomhet gjennom markedsføring på e-post.

Vi hjelper deg både med tradisjonelle nyhetsbrev og med automatisert e-postmarkedsføring.