Hvorfor PR bør prioriteres i markedsplanen
En pressesak er mer troverdig enn f.eks. betalt annonsering, tilnærmet gratis – og bidrar i tillegg til å gjøre merkevaren kjent også blant dem som ikke kjenner til dere fra før. Likevel glemmes det ofte i markedsplanen. Det begriper ikke vi.
Her er tre grunner til hvorfor:
- Medieomtale gir mer troverdighet enn betalt annonsering
Presseomtale har en unik troverdighet som ikke kan matches av andre markedskanaler. Når potensielle kunder ser at en uavhengig journalist har skrevet om dere, skaper det tillit og vekker interesse. Derfor: Ikke undervurder verdien av å ha et godt forhold til relevante journalister, og å distribuere pressemeldinger til mediene målgruppen din er på.
- Du sparer penger
Sammenlignet med andre markedsføringstiltak, er PR kostnadseffektivt. Faktisk gratis, sett opp mot f.eks. annonsering. Selv om det kan kreve investeringer i tid og ressurser, er resultatene betydelige uten at du trenger å betale for plassering hos relevante medier. En vellykket PR-strategi kan dessuten gi langvarige fordeler ved å opprettholde kontinuerlig eksponering og engasjement rundt merkevaren din.
- Gjør deg kjent
PR gjør at flere får øynene opp for virksomheten din. Når folk leser eller hører om dere i mediene, blir merkevaren deres mer kjent. Det hjelper til å bygge opp et godt rykte og får folk til å tenke på dere når de trenger noe dere tilbyr.
Slik går du frem:
- Samle ansatte for å sparre om saker som møter to eller flere av nyhetskriteriene, eller vinklinger på en sak du allerede har for hånden.
- Velg ut de beste.
- Skriv pressemelding.
- Selg inn saken til relevante medier.
Trenger du hjelp? Vi har lang erfaring med pressearbeid. Nøl ikke med å ta kontakt om du ønsker et uforpliktende tilbud fra oss.