Slik treffer du de unge i 2021

Vi griper enhver mulighet til å bli litt klokere, og nå har vi nettopp fått med oss Opinions inspirerende webinar om unges medievaner i 2020. UNG2021 – en spennende smakebit av Opinions UNG2021-rapport. Rapporten er en kartlegging av hvordan 2020 oppleves for unge i aldersgruppen 15-25 år, og hvilke trender som ligger an til å prege 2021.

Let´s just cancel 2020

Korona-pandemien hatt stor påvirkning på unge og deres medievaner i 2020.

2020 var året hvor russefeiringa gikk i vasken, fadderuka ble amputert, konfirmasjonen ble annerledes, utveksling med skolen ble avlyst og sommerferien ble kansellert. Det ungdommen så frem til ble plutselig borte, og mye var umulig å utsette fordi det skulle skje nettopp i år.

Rapporten bærer derfor preg av et kjipt år – «let´s just cancel 2020».

7 av 10 unge i aldersgruppen 15-25 år unngår sosial omgang med nær familie og venner, og savner kontakt med andre mennesker. Ikke fordi de er redde for å bli syke selv, men fordi de er redde for å smitte andre.

I tillegg føler 1 av 4 seg mer ensomme nå enn hva de har gjort tidligere. Som et resultat bruker unge mer tid på internett nå enn før – og aller mest tid brukes på sosiale medier.

De fem store innen SoMe

Unge bruker i snitt 5 timer om dagen på nett – og mest tid brukes på sosiale medier. Opinion definerer «de fem store» etter antall brukere i aldersgruppen – og Snapchat troner på topp:

  • Snapchat:  91%
  • Instagram:  84%
  • Youtube:  81%
  • Facebook:  80%
  • TikTok:  47%

Snapchat brukes i stor grad som et kommunikasjonsverktøy, og er det første de sjekker før de står opp og det siste de sjekker før de legger seg om kvelden.

«Snapchat er det første de sjekker når de står opp, og det siste de sjekker før de legger seg». 

Det er verdt å merke seg at andelen Facebook-brukere i aldersgruppen har sunket med 10% siden 2019, og andelen Facebook-brukere blant tenåringene er langt lavere enn nevnte 80%. Et viktig poeng er også hvordan unge i dag bruker Facebook. For de unge er Facebook mer et administrasjonsverktøy, og mange anser plattformen som en kalender og mailboks der de kan holde oversikt over skole, idrett eller andre organiserte aktiviteter. Man ser også en tendens til at mange flytter seg fra Snapstory til Instagram-story. Kanskje skjer den samme forflytningen fra TikTok til Instagram reels?

Trender for 2021

Live og ufiltrert

Ekte, usensurert innhold er det som drar de unge til de ulike sosiale kanalene. For at innhold skal gå viralt må det være sjokkerende – eller på annen måte være fengende eller morsomt.

Så sent som i fjor ble teksting av video for målgruppen virkelig satt på agendaen, men allerede i år ser vi en endring. Så mange som 8 av 10 i aldersgruppen 15-25 år eier trådløst headset, og dette har stor innvirkning på atferd og hvordan de konsumerer innhold. Videoinnhold konsumeres nå i større grad med lyd, og man ser at video-plattformer som Youtube i større grad kun brukes til å konsumere lyd – i form av musikk eller podkast. Trådløse headset, i hovedsak små ørepropper, muliggjør å konsumere digitalt innhold samtidig som man er sammen med- og kommuniserer med andre mennesker.

Cancel culture

Dagens unge bruker ikke bare stemmen sin, de vet også å gjøre ord om til handling! I følge Opinions rapport har 43% av de spurte sluttet å følge personer eller merkevarer på grunn av rasistiske eller homofobiske ytringer. Her er det heller ingen «foreldelsesfrist», så det gjelder å ikke trå feil.

43% av de spurte sluttet å følge personer eller merkevarer på grunn av rasistiske eller homofobiske ytringer.

Unge i dag digger merkevarer som tør å sette et standpunkt! Arc´teryx, CocaCola, Levis og Patagonia er eksempler på merkevarer som har tatt politiske standpunkt – og som har blitt lagt merke til på en positiv måte. Ta et standpunkt, og du har alle muligheter til å vinne de unges anerkjennelse!

Foto av label på klesmerket Patagonia.

Vote the assholes out. Sterk statement fra klesmerket Patagonia. Kilde: Patagonia

Humor

Som en motvekt til mye dystre nyheter og hendelser i 2020, konsumerer unge humoristisk innhold som aldri før. Her er det imidlertid en hårfin balansegang på hva som er humor, og hva som rett og slett bare er kleint. Klarer du å produsere morsomt innhold, kan du virkelig gjør det bra! Hvilke kanaler bør du velge om du skal treffe unge med humoristisk innhold? I følge UNG2021-rapporten velger målgruppen disse kanalene når de er ute etter noe gøy:

  • Instagram:  79%
  • Youtube:  68%
  • Facebook:  67%
  • Snapchat:  66%

 

Hvor treffer du målgruppene dine?

Innsikt og kundeforståelse er nøkkelen for å nå frem til målgruppen din. Bruk litt tid på webinarer og research, og du vil kunne hente god og oppdatert kunnskap. Ønsker du hjelp med kommunikasjon og digitalt innhold? Les mer om hvordan vi kan hjelpe deg her, eller kontakt oss for en uforpliktende prat.