Har du trykket på omstillingsknappen?

Hvordan står det til med bedriften din? Har du gjort de endringene som må til for å tjene penger i den «nye hverdagen»?

Hvis du ikke har gjort det, kan det være på tide å trykke på omstillingsknappen! Vi hjelper deg å se mulighetene og gjøre de tilpasninger som trengs. Vi har over 20 års erfaring med å tenke nytt og drive endringer for små og store selskaper. Sammen lager vi en handlingsplan som gjør at du kan snu deg raskt!

Her 5 viktige hovedspørsmål du bør stille deg:

1. Er kundene de samme og vil de ha det samme som før?

  • Skal du selge til de samme kundene? Eller må du tenke nytt for å hente nye?
  • Er alle kunder lønnsomme? Eller må du prioritere og rendyrke noen målgrupper eller større kunder (KAM)?
  • Skal du selge de samme produktene som før? Skal du gjøre noe i tillegg?
  • Hvilke produkter er mest lønnsomme, hvordan øke marginene?
  • Hvordan sikre den gode kundeopplevelsen i den «nye normalen»? Eller kan du klare å øke den?

2. Vil salget foregå på samme måte som før?

  • Har du fysisk butikk, så trenger du kanskje også en nettbutikk nå? Eller kan du kan henge deg på andres nettportaler? Eller kan du selge via sosiale medier, f.eks. Instagram eller Facebook ?
  • Hvis du allerede har en nettbutikk, hvordan fungerer den for kunden? Hvordan er produkttekster og bilder? Hvor enkelt er det for kunden å vite at varen passer?
  • Er det enkelt for kunden å betale slik at de ikke hopper av underveis?
  • Hvordan fungerer systemene hos deg når du kombinere flere salgskanaler?
  • Driver du B2B er det kanskje en flere selgere som sitter inne på kontoret enn tidligere. Har de verktøyene de trenger for å digitalisering av salgsprosessen? Trenger de opplæring eller nye systemer for å jobbe smart når de ikke kan besøke kundene fysisk?

3. Skal du kommunisere med kunden som før?

  • Fysiske møter har gått ned, noe som antagelig vil vedvare – og kunden din tilbringer mye mer tid på nett. Da er det viktig å vite hvor du treffer kunden digitalt og hva som er viktig for dem.
  • Er du synlig og lett tilgjengelig på Google? Kundereisen starter ofte der.
  • Har du en nettside som fungerer godt? Er det enkelt å forstå hva dere selger og hvordan komme i kontakt?
  • Er du synlig på sosiale medier, er du i de rette kanalene og får du igjen for pengene du bruker på det?
  • Trenger du et nytt uttrykk eller en oppfriskning av design?

4. Hvordan skal du levere varene eller tjenesten?

  • Selger du fysiske varer? Her er det mange som allerede har snudd seg rundt og tilbyr hjemlevering. Har du justert din leveringsmåte?
  • Det er viktig å finne en bærekraftig løsning for alle parter, uansett om det skal sendes med posten eller leveres fra dør til dør. Har du nettbutikk, så kan du vurdere å bli svosj-partner – da vil du være spesielt attraktiv for kunder som er svosj-abonnenter og som da vil slippe ekstra frakt på regningen sin.
  • Leverer du tjenester, så finnes det allerede en verden av videomøter, webinarer, digitale workshop og andre verktøy som ligger åpen. Har du gjort det du kan her?

5. Kan du, og skal du, samarbeide med noen andre?

  • Sammen er vi sterkere! Har du noen som du kan gi deg styrke?
  • Ved å samarbeide med andre kan man gi en annen kundeopplevelse, levere mer spennende tjenester og produktpakker.
  • Strategiske samarbeid kan gi deg tilgang til nye markeder, øke kundebasen og ofte redusere kostnader. Nye konsepter for målgruppen din vil kunne gi deg vekst og sikre inntjening.

Tiden vi er inne i har mange navn, men ting er sikkert – i den «nye normalen» må kunden fortsatt være i fokus. Innovasjon handler ikke bare om å finne opp nye produkter, men også å tenke nytt ift. hvordan drive virksomheten din. Vi har erfaring og metodikk som hjelper deg til vekst og utvikling av bedriften din.

Gjør deg klar til å trykke på omstillingsknappen – sammen med oss!